Full version: som sagt...
Anno
hör väl inte hemma i komposten (orden försvann i det förra inläggtet).

Jag har ganska mycket fukt i komposten, men jag vattnar den inte. Det är en sluten behållare så både myror och flugor har kommit med det jag lagt i komposten. Jag vet att jag ibland glömmer och tömma komposthinken i köket och att det kan ha kommit bananflugor från bananskalen och myrorna kan ha kommit från en pion som jag klippte ner för några veckor sedan och la i komposten.

Min fråga är: Kan man få bort dessa? Eller försvinner de av sig själva. Jag använder torv med aktivator och täcker kompostytan med. Jag rör bara om i ytlagret. Komposten har varit igång sen förra hösten, då mest med trädgårdsavfall, potatisskal, och annat grönsaksrens. Inget animaliskt läggs i komposten utöver äggskal.

Tacksam för expertsynpunkter.

VH
Anno
Gossen Ruda
Myror trivs bara när det är för torrt. Undrar lite över torven??? Torv kan suga upp mycket fuktighet. Har ingen erfarenhet men jag tror inte torv har i en kompost att göra. Både myror och flugor kan nog ha kommit dit efteråt, du skulle bara veta hur litet hål som räcker. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon