jendah
Min farfar älskar mörkt röda rosor och vill väldigt gärna att vi planterar dem på farmors grav. Han hade funderat på Ingrid Bergman, men har nu gått och förälskat sig i en sort som finns i rabatterna precis utanför hans (hyres-)hus. Problemet är att ingen av oss vet vad det är för sort.
De blommar för fullt nu, och farfar säger att de blommar rikligt långt in i september. På bilderna ser de ljusare ut än i verkligehten.

Är det någon som vet vad det kan vara för sort? Eller lika gärna förslag på liknande rosor, som blommar lika mycket och länge? De ska växa i zon 1-2. (så slipper vi gå ut med spaden en mörk natt och fixa rosor till farfar... *skojar*)

krellus
Pat Austin???
Ren gissning...
Ophelia
Undrar om det inte är floribundarosen Allortia. Allotria ska vara sådär orangeröd som jag tycker det verkar vara på bilden. Den blir ca 80 cm hög och 60 cm bred ( i runda slängar).

Liknande ros skulle kunna vara Ingrid Weibull men den är mera röd. Likaså La Sevillana och Montana.

Om de är ljusare på bilden kanske de är mer röda i verkligheten. Kanske kan vara Nina Weibull då. Eller Lili Marlene.

Hoppas du hittar något. smile.gif
Fenja
Jag tänkte Nina Weibull direkt jag såg dem...
Mvh
Fenja
jendah
Tack så mycket för alla namn, ska gå igenom allihopa.
Huvudsaken är ju inte att det blir just den rosen, utan att den är lik och lika rikligt blommande smile.gif
Är det någon av dem som som är lite "extra" bra och lite oöm på en grav? Som ni vill rekommendera?
Ophelia
Såhär på rak arm och med min knappa kunskap så skulle jag personligen välja La Sevillana då den är, enligt vad jag vet, den som ändå kanske inte drabbas lika hårt av svampangrepp som de andra som nämnts. Finns ju andra som är mer mörkröda som är lika bra som denna. smile.gif
jendah
Tack för svaren.

Tyvärr gick min farfar bort i natt.

Så nu sätter vi snart rosen inte bara på farmors grav, utan på deras gemensamma grav.

Farfar ändrade sig tillbaka till Ingrid Bergman sen. Tyckte att den andra rosen (ganska säker på att det var en Allotria) blev lite för stor - men han ville att vi skulle plantera en i vår trädgård åt honom, så det gör vi.

Den här tidiga blomman kom på vår Ingrid Bergman i förra veckan (vi fick den av farfar förra året, han ville att vi skulle ha den för att minnas honom). Båda rosorna är svårt gnagda av rådjur, men en tidig blomma fick vi. Vi tog kort på den, och farfar fick en utskrift. Sista gången jag pratade med honom sa han att han gick och tittade på bilden hela tiden. wub.gif wub.gif

Ophelia
Jag beklagar verkligen sorgen. En Ingrid Bergman blir säkert vacker. Mina föräldrar har en och det blir verkligen eleganta rosor och den är ju bra att ha med att göra. Mina föräldrar har aldrig haft problem med sina. De har varit mycket friska och fräscha.
Reserv
Beklagar verkligen sorgen Jennie, men nu får juh din farfar vara hos din farmor som han månade så mycket om. Och han hann juh bestämma rossorten och allt. En tröstande kram i sorgen wub.gif
jendah
Tack wub.gif

Jo, visst månade han om farmor, som gick bort för drygt 15 år sen. Men han hann med en nygammal kärlek till. Han träffade henne under finska vinterkriget, och återfann henne via bekanta till henne, som han mötte i Spanien - efter nästan 50 år. Helt otrolig historia. Hon gick tyvärr bort för drygt ett år sen.
Så nu är han hos sina två stora kärlekar

Han har haft ett långt, spännande och för det mesta bra liv. Och han gick ut med flaggan i topp, som han själv brukade säga. wub.gif wub.gif
Ophelia
CITAT (jendah @ 13-07-2005, 22:12)
Tack wub.gif

Jo, visst månade han om farmor, som gick bort för drygt 15 år sen. Men han hann med en nygammal kärlek till. Han träffade henne under finska vinterkriget, och återfann henne via bekanta till henne, som han mötte i Spanien - efter nästan 50 år. Helt otrolig historia. Hon gick tyvärr bort för drygt ett år sen.
Så nu är han hos sina två stora kärlekar

Han har haft ett långt, spännande och för det mesta bra liv. Och han gick ut med flaggan i topp, som han själv brukade säga. wub.gif wub.gif

Låter otroligt vacker smile.gif

Tänk att få uppleva två stora kärlekar i livet sådär.
jendah
Jo, hur många av oss får det? smile.gif
krellus
jendah
Du kommer knappast att tro det här men jag tror att samma sorts ros faktisk är planterad utanför vårt hyreshus. Upptäckte det för en vecka sedan. Någon granne har petat ner den där tror jag.
jendah
Tror dej smile.gif
Rosorna som står utanför farfars hus har stått där i väldigt många år och han sa att de alltid varit lika fina. Njut av dem alltså smile.gif
mulle
Jag sitter med tårar i ögonen, djupt rörd över det jag läst!
Jag kommer att tänka på din farfar och hans kärlekar, jendah, varje gång jag hädanefter ser på mina Ingrid Bergman-rosor!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon