Full version: Lager
Emser
Hej alla,

Jag har under en längre tid funderat över att köpa en lagerplanta. Hur vill den ha det för att trivas?

Övervintring? Läge, temp., vattning, omplantering och kanske också krukstorlek mm.

Sedan en annan sak som jag funderat över?! Är det samma typ av lager som man använder i matlagningen som man köper på kruka här hemma i svedala? Hur tillreder man dem? Torkar dem i solen eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har min ute på sommaren och på vintern står den i köksfönstret, den får ungefär samma skötsel som de andra krukväxerna = den får torka upp mellan vattningen och någon gång ibland får den en svag dos näring + jag planterar om den på vårvintern jag brukar sätta den i en storlek större kruka per år.

Det är samma lager i kruka som man använder i matlagningen, det går utmärkt att slänga ner färska blad i maten de behöver inte vara torkade. Vill man torka kan man bara lägga lite blad på en tallrik i köket.
Emser
Ahh..coolt!! smile.gif

Hur pass tålig är den då emot ohyra?
Fenja
Lager - Laurus Nobilis är den som vi använder i matlagning. Jag har min ute under sommaren och i ett söderfönster på vintern. De kan lätt drabbas av till exempel ull- och sköldlöss i inomhusklimat (min har inte fått det, peppar, peppar!). Det optimala är att kunna övervintra den svalt och ljust i ca 10 graders temperatur.
Plantera om som en vanlig krukväxt, kolla när det blir för mycket rötter i krukans botten. Om den får ett alltför stort kärl på en gång har den en tendens att stanna i växten under en lång period. Jag brukar använda bladen från busken färska, det ger en lite annorlunda lagersmak. Antar att du kan torka dem i ett tunnt lager i ungnen på ca 50 grader, vänd ofta, om du villl det.
Ofta är lagern dyr i inköp, det lönar sig att kolla runt på flera olika inköpsställen innan man bestämmer sig.
Mvh
Fenja
Emser
blink.gif Är de? Vad kostar en "billig" då? Jag har hittat för 45:- på Rosendal i Uppsala, där jag bor.
Fenja
Det låter väl okey! smile.gif
Mvh
Fenja
Emser
Oki, då ska jag köpa ett!! Får se hur det går! biggrin.gif laugh.gif wub.gif
råse-marie
min tappade mycket blad i vintras den stog lite mörkt men nu är den ute och det kommer nya blad överallt .
Även om ja g inte använder lager så gillar jag att ha plantan wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon