Full version: Grön Blå Blomma
kerstinb
Hej!
Jag köpte 2 st Blomman för dagen. Planterade dom så att dom skulle täcka min spaljé. Spaljen har jag framför ett vinkelfönster till balkongen från köket, enbart för att jag skall slippa dra ner persiennen där.

Växten satte i gång och växa, växa, växa och växa, men när kommer blomman för dagen???? Jag menar vilken dag?

Är det nån som vet?

Förresten jag frågade i våras om min kiwi som såg död ut.

HURRA!!! Nu har det kommit ett litet skott nere på plantan. Den kanske kan bli nåt i alla fall.

kerstinb
neena
Vad menar du med vilken dag!?

Du ser när det börjar komma knoppar på dem... Mina började blomma nu i veckan. Tyvärr så blommar varje blomma endast några timmar om dagen, så när jag kommer hem från jobbet på e-m så har de i princip blommat över... Så nu jag går upp lite extra tidigt på morgonen, så att jag har tid att ta mig en liten rundtur bland mina växter, både inne och på balkongen (så att man inte missar något viktigt ;)
Emser
Blomman för dagen kallas så för att blomman prcis som hibiscusen bara håller en dag, inte för att den blommar på en speciell dag. Göder du den mycket? För får den förmycket gödning så gynnar det bladsättningen - inte blomningen!
AvalonC
Alla mina Blomman för dagen blommar för fullt...

Jag är säkert uppe i 50 blommor än så länge totalt...

Men som sagt de dör ut på bara en dag....

Men är det någon som vet när man ska börja se fröna?? Sågon sa att det inte skulle gå att missa dem... men än så länge har jag inte sett några....
Fenja
Kolla i blomfästet så ser du säkert början till ett litet frö där...
Mvh
Fenja
Emser
På mina BFD så kommer fröna på precis samma sätt som alla andra blommor. Det blir lixom en knöl wacko.gif där kronbladen suttit och bladen som omslöt knoppen sluter sig om denna "knöl" tills dess att fröna är mogna då vissnar blomkvisten (eller vad man ska kalla det?!) ner och blir fnasig. Mina BFD lät jagvara ute hela vintern och de blommar så fint nu så!

Sådde Knowlian's Back mfl.
susan.e
Jag hittade mängder med frön i krukan på sensommaren förra året ~ låg uppepå jorden och var torra och fina, bara att plocka och spara.
neena
Emser: Jasså, de kan man spara över vintern... Den säljs ju som ettårig, men det är klart, de flesta ettåringar går ju att övervintra om de står frostfritt. Men blir de lika fina det andra (och kommande) året?
kerstinb
Vilken dag???

Jag försökte bara vara lite rolig.

Jag ser inte någon tillstymmelse till knoppar än. Men då har jag väl nåt att se fram emot då.

Dom fick gödning när jag planterade i våras, men inget sedan. Men massor av grönt, har fått klippa av en del blad för dom går in i mina persienner.

Såg på olika sorter en dag på internet. Jag vet inte vad sort jag har fått. treflikiga stora blad. De flasta sorter jag såg hade mindre blad.

Men huvudsaken att jag får blommor!!!

Mvh
kerstinb
Emser
neena>> Ja, för mig funkade det iaf. sedan vet inte jag om det ska funka så eller inte. Men gror det gör det! wink.gif huh.gif biggrin.gif wub.gif

kerstinb>> prova att göda dem lite så kanske det hjälper, sedan kan du ju alltid flytta ut dem. Det är ju en "uteväxt", så slipper du ha dem intrasslade i persiennerna! När sådde du dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon