Full version: Frösådda Pellagoner
Monica R
Sådde pellargoner i våras och dom är inte mycket att skryta över.
Det känns som de aldrig kommer att hinna blomma.
Dom är inte stora. Dom har 5-6 blad och de största är lite större än en 5-krona.
Hur ofta kan man ge gödsel? (Flytande Blåkorn)
Fenja
Jag ger blåkorn till mina pellisar mellan februari och ocktober i början en gång i veckan och senare vid varje vattning. För ymnig gödselvattning kan dock ge bara blad tillväxt.
Jag antar att du skolat om dem så att det inte är platsbrist som gör att de stannat av? Ytterligare en omplantering i större kruka kan ibland sätta fart på dem. Ställ dem gärna utomhus i vandrande skugga om du har möjlighet, senare när de vuxit till sig så står de gärna i full sol.
Jag sådde sent i år, i slutet av maj och mina bäbbar har precis börjat växa.
Mvh
Fenja
Monica R
De lider ingen plastbrist. De är planterade i en rabatt jag har gjort i altanen (alltså det är hål ända ner till marken).

Eftersom jag vattnar dem nästan varje dag, kan jag ge dom näring så ofta?
Fenja
Jag kan inte påstå att mina verkar fara illa av att gödslas vid varje vattning,
men var lite uppmärksam, övergödning kan leda till enbart blad tillväxt.
Nu när du nämner att de står ute i rabatt så kanske du satte ut dem i tidigaste laget - medan de var väldigt små. I så fall kan de stå stilla och ägna sig åt att göra en massa rötter i stället för att växa ovanför jordytan. Jag sätter inte ut mina innan de har grenat sig en eller två gånger och är 1-2 dm höga.
Mvh
Fenja
Monica R
Ja, det var ju lite dumt....men jag tycker det har börjat hända lite grann nu, så hoppas det blir nå´t. Fast det känns som de inte hinner blomma i alla fall men men......
*Felix matte*
Igår blev jag nästan chockad när brorsan sa att han inte visste om att det fanns fler än en sorts pelargon ohmy.gif ... Nu vet han... tack vare Odla.nu... jag har gett han länkar till pelargonsidor biggrin.gif
Fenja
CITAT (Felix matte @ 07-07-2005, 21:45)
Igår blev jag nästan chockad när brorsan sa att han inte visste om att det fanns fler än en sorts pelargon ohmy.gif ... Nu vet han... tack vare Odla.nu... jag har gett han länkar till pelargonsidor biggrin.gif

biggrin.gif Är det inte en 5-600 så där numera tror jag! Tur att han har dig som berättar.
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (Monica R @ 07-07-2005, 21:38)
Ja, det var ju lite dumt....men jag tycker det har börjat hända lite grann nu, så hoppas det blir nå´t. Fast det känns som de inte hinner blomma i alla fall men men......

Jag tror nog att de hinner i blom, annars kan du ta in dem i kruka när det blir risk för frost så hinner du njuta av blomningen.
Mvh
Fenja
Anic
När ni ändå så talar om frösåder. Så har jag en fråga.
I affären sa de att man inte kan övervintra dem och inte heller ha dem inomhus. stämmer det?
Åsa, mälardalen zon 2
Alla pelargoner går att övervintra själv skakar jag av en del av jorden och slänger ner dem i en papperskasse och ställer dem kallt 8(ca +5) och mörkt (jag vattnar nästan ingenting), väldigt få brukar dö under vintern.

Tror de i affären vill att du ska köpa nya fröer eller plantor eller så kan de inte så mycket om pelargoner.
Gertie
CITAT (Fenja @ 06-07-2005, 18:47)
Jag ger blåkorn till mina pellisar mellan februari och ocktober i början en gång i veckan och senare vid varje vattning. För ymnig gödselvattning kan dock ge bara blad tillväxt.

Använder du flytande eller "korn" Blåkorn?
Funkar det att strö några korn i varje kruka,
och sedan vattna på det?
Jag tycker det verkar lättare än att blanda
flytande i vattnet. Det blir ju så måååååånga
vattenkannor varje gång man vattnar.
Fenja
Jag använder flytande Gertie, jag tycker att den kornade varianten både funkar lite sämre och löser sig dåligt.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 08-07-2005, 17:01)
Jag använder flytande Gertie, jag tycker att den kornade varianten både funkar lite sämre och löser sig dåligt.
Mvh
Fenja

unsure.gif Flytande Gertie ? Var hittar man det ? tongue.gif

Kanske i den här tropiska värmen. biggrin.gif
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 08-07-2005, 19:05)
Mvh
Fenja

Skulle ha varit ett kommatecken där ju.... laugh.gif laugh.gif tongue.gif Alltså: Jag ger flytande, Gertie. Elaka Blomstertant, hoppas att de svettas mycket där i tropiska nerike! tongue.gif
Mvh
Fenja
Monica R
CITAT (Fenja @ 07-07-2005, 22:02)
CITAT (Monica R @ 07-07-2005, 21:38)

Jag tror nog att de hinner i blom, annars kan du ta in dem i kruka när det blir risk för frost så hinner du njuta av blomningen.
Mvh
Fenja

Ja just det, det var ju smart!
Gertie
CITAT (Blomstertanten @ 08-07-2005, 19:05)
Mvh
Fenja

Jo, du Blomstertanten, flytande Gertie hittar man i Ystad.
Gertie i Ystad hatar värme, och håller på att flyta bort.
Hoppas att det snart blir höst.
Gertie
Mvh
Fenja

Tack, Fenja. Jag trodde att jag skulle kunna spara lite energi
nu i värmen, men jag får väl fortsätta med mitt flytande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon