Full version: Magnolia - rotsystem?
myrris
Hej!
Är det någon som vet om Magnolior har kraftiga rötter och stort rotsystem?
Har en nyinköpt Leonard Messel som ska planteras så fort som möjligt.
BLÅKORN
Man kan säga att rotsystemets storlek har med växtens storlek att göra.
Stor Poppel=mycket rötter
Liten Poppel=lite rötter
Liten Magnolia =Lite rötter
Kort och trist förklaring, någon som vet mer?
jegi
Magnolior finns i mycket varierande storlekar. Leonard Messel tillhör de mindre. Det magnolior är kända för är känsliga rötter.
Jag TROR inte att en Leonard Messel får särskilt stora rötter just för att det är ett litet träd eller en buske
myrris
hmm.. jo - du har en poäng i det du skriver... men - olika växter/träd bildar ju olika kraftiga rotsystem. Pilar och vinrankor tex har jättekraftiga rötter, och syrener inte mycket alls.

Har just gjort ny dränering vid huset och undrar hur nära vi vågar plantera magnolian utan att riskera skador på dräneringsrör etc.
jegi
Som sagt så vet jag inte säkert, men jag tycker inte att du ska behöva placera denna magnolia så nära väggen av överlevnadskäl (om det är det som är tanken). Den är någorlunda härdig ända uppe i zon 4.

Magnolioras rötter är svaga, kan t ex brytas av att man går på backen intill trädet, det tycker jag talar emot att dräneringsrören skulle skadas.
Cilla
Jag har studerat trädrötter en del men inte magnolior specifikt. Att de inte gillar marktramp/tryck och förändringar i markerna är helt klart. Liksom att det är bedrövligt att behöva beskära en magnolia för att den växer in i väggen.

Jag skulle inte ställa något träd nära en vägg som jag från början visste skulle vilja sträcka sina grenar ditåt. Även om träd oftast hejdas av märkret från en vägg och därför inte växer så kraftigt ditåt så kommer träden inte till sin rätt när de blir assymetriska pga närhet till byggnader. Inte ens magnolia.
Big Gardener
Magnolian har vid normal utveckling ett relativt ytligt rotsystem och tycker om väldränerad jord. Naturligt växer den gärna nära vatten. Som Cilla skriver tycker den inte om markförändringar och att placera en magnolia intill en husvägg är inte bra för dess utveckling, varken vad gäller rotsystemet eller kronsystemet.

Har magnolian aggresiva rötter. Svaret är nej, generellt inte. Men som så många andra träd och buskar kan dess rotsystem förändras och söka nya vägar om markfuktigheten inte räcker till. Därför är det sällan lämpligt att plantera en fuktighetsälskande växt på ett torrt ställe oavsett om den har aggressiva rötter eller inte.
Cilla
"Aggressiva rötter" är det vedertagna uttrycket för rötter som växer väl. Tyvärr tycker jag. "Starkväxande" vore ett bättre uttryck.

Man hör ofta trädföreläsare staka sig just när de kommer till de här agg... jag menar starkväxande rötterna. De flesta osm jobbar med träd älskar dem, och finner inte dem särskilt aggressiva.

Men rötter kan vara urbra på att söka sig till minsta lilla fukt. Och mesta möjliga fukt - som t ex pilar gör vid avloppsledningar.
Big Gardener
Nej, det är inget vedertaget uttryck och jag håller med om att det egentligen inte bör användas. Man bör kanske i stället prata om växter med stor förmåga att tränga in i avloppsledningar.

Alla träd har potential att växa in i avloppsledningar. Huruvida det inträffar eller inte beror på hur växtbädden är utformad, tillgången på vatten, vilket träd det handlar om samt avloppsledningens läge och kondition.

Arter av släkten som Salix (Pil) och Populus (Poppel) har av erfarenhet visat sig stå för merparten av de fall där det har inträffat. Sen finns det ytterligare arter som har påträffats i avloppsledningar ner till de arter som man sällan eller aldrig har påträffat. I riskgruppen finns starkväxande träd som normalt växer på ståndorter med god tillgång på vatten. Bland dessa finns Hästkastanj, björk och ibland Rönnsumak. Sen finns det starkväxande arter som är vana att växa på väldigt torra ståndorter och utnyttjar all den fukt som finns. Dessa är bl.a. Alm, Robinia, Platan och Naverlönn. Alla ovanstående arter har mer eller mindre frekvent påträffats i avloppsledningar I STADSMILJÖ.
Källa: "Träd i stadsmiljö" utgiven av kommunförbundet
Cilla
Jo, faktiskt är uttrycket vedertaget... men det är dumt. Låt oss ändra på det.

Örjan Stål har skrivit bäst om rötter i avloppsledningar, och det är han som står bakom forskningen kring riskgrupper mm. Hans uppsatser mm finns via Movium.

Kommunalförbundets skrift hade en hel del fel minns jag det som. Bättre läsa grundkällan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon