pisanggoreng
Hej,

Jag har tidigare berättat om mina planer; nu kommer de första bildbevisen (när mer än hälften av arbetet är gjort).

Så här såg vårt "extrahus" på tomten ut när vi flyttade in i oktober 2003:

(Inte så kul...)

Idag (eller igår snarare) ser det ut såhär:

Längst till vänster (norr) blir det förråd (under de tre takstolarna; taket är på idag!), och längst till höger (söder) blir det (eller är det) uteplats. I mitten blir det växthus/uterum på 25 kvadratmeter med 3,5 meter högt i nock. Har köpt begagnade uterumsfönsterskjutpartier (långt ord), så alla fönster på framsidan och gavlen kommer gå att öppna. (Hur många "vanliga" växthusfönster med automatiska öppnare tror ni vi behöver..?)

Vi tänte först ha teglet synligt på de kvarvarande väggarna, men det blev för slitsamt så vi bestämde oss för att putsa det...

När ni ändå tittar, så notera den nya gången (lagd med tegelstenar från huset) och den egenbyggda rosenbågen (som ska bli en klematisbåge)
pisanggoreng
Här är förrestem en bättre bild på gången:

Fenja
Jättefint, jag blir riktigt avis!
Mvh
Fenja
Milex
Jägarns! Det är ju görfint smile.gif
ThomasJ
Ser verkligen fram emot fortsättningen. Har på känn att detta kommer lätt vinna Odlas inofficiella 'tävling' om det läckraste växthuset. biggrin.gif

/T
jåj
Grattis bikar och bugar beundrar hur fint det blivit.
Massor av arbete hoppas du latar dig också!

JÅJ
Helen i Piteå Zon 5
Men sååå snyggt! Vilket jobb ni har lagt ner på det huset, men då man ser resultatet måste ni vara mer än jättenöjda rolleyes.gif Kan inte heller tänka mig annat än ni kommer att ha det snyggaste/läckraste växthus man kan tänka sig rolleyes.gif Jag är full av beundran och avund. /Helen
AnnaÖrebro
Så jättefint det blev!!!
Ni måste vara så nöjda så efter detta kraftarbete! *avundsjuk*
Karin M i zon 5-6
Så VANSINNIGT tjusigt!!! Vilket enormt arbete ni har lagt ner! Det här kommer att bli hur tjusigt som helst när det är klart, om det inte redan är det, ni verkar ha en himla fart! tongue.gif
Ser fram mot fler bilder!
Karin
lantisen
Oj oj oj vilket projekt! Och vilken förbättring det blivit, ska bli spännande att se det färdiga resultatet sen! Vilken mysig slingrande gång för övrigt!
AnitaO
Hur läckert som helst.
Du måste ju skicka in det till den där tävlingen i TV4:s "Äntligen trädgård"
http://tv4.se/visa/?ID=392207
fruberglund
CITAT (Fenja @ 06-07-2005, 22:41)
Jättefint, jag blir riktigt avis!
Mvh
Fenja

Kan inte mer än instämma smile.gif
fiffigafrun
Det där blir nog kanonsnyggt o bra när det blir färdigt. Gången dit var också jättefin. Blir spännande att se det färdiga resultatet sen.
Madeleine1
Ja... vad säger man?? Tjusigt värre! Guuuuud vad avis jag blir! wub.gif
pisanggoreng
Hejhej,

Tack för era kommentarer och hurra-rop! biggrin.gif

På grund av en *smärre* felberäkning har bygget fått ligga vilandes några dagar, men lite har hänt (tak på förrådsdelen aamt främre stommen uppe):

Man börjar se hur det kommer att se ut...! smile.gif

pia74
Såååå snyggt, smile.gif Är super avis, ser att ni har barn och funderar i mitt stilla sinne hur ni hinner. unsure.gif
Fialotta
Så jättefint och vilket jobb ni gjort...full av beundran jag med ohmy.gif ...ser lite utlänskt ut...håller med andra här...skulle lätt vinna om ni skickade in till tävlingen wub.gif
pisanggoreng
Tack igen för de inspirerande kommentarerna! smile.gif

Tänkte mest berätta att vi varit på Skånska Byggvaror och beställt tak idag. Det blir 25 mm kanalplast (3-skikt), som har ett U-värde på 1,6. Lite vitaktigt i färgen. Leveranstid: Två veckor. Då ska väl takstolarna hinna bli helt färdiga.... unsure.gif Man kan fundera lite över att vi väljer ett så bra tak medan vi har "helt vanliga" uterumsfönster på sidorna, och det är en ekonomisk fråga... Det känns bättre att satsa på ett bra tak från början, då man nog ogärna vill lägga om detta. Fönsterna däremot kan man ju byta om lust och tillgångar skulle samspela någon gång...
pisanggoreng
Det skånska höstvädret till trots har idag takstolarna kommit på plats. Det blir sex öppningsbara fönster i nock.

"Inuti" ser det ut såhär för tillfället (golven är gammal tegel från huset):

(Alla hemska spikplåtar ska också målas 'gammelröda'...)

Smekajsa
Det finns bara en sak att säga

DÖÖÖLÄCKERT wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Helen B
Oj, vad häftigt det kommer att bli. Lyllo dig! tongue.gif Vad ni är duktiga!!
Sulawesii
Oh.....
mulle
wub.gif
Yin o Yang
Så otrooooligt vackert wub.gif och den gammelröda färgen hör till det finaste jag sett på länge smile.gif.
Vad är det för sten ni lagt som gång? Ska själv göra en ny plattgång hemma, men det här som ni gjort var jättesnyggt
pisanggoreng
smile.gif Vi gillar också den gammelröda...!

Gången består av gammal tegel från de bitarna vi rev av huset. Egentligen är det ju inte marktegel, så vi är inte säkra på hur stenarna kommer reagera i vinter. Men de är betydligt mer kompakta, tunga och hårda än dagens tegelstenar (våra är från 1920-talet). För vår del gör det itne så mycket heller om en eller annan sten spricker- är det gammalt så är det...
Anki på Öland
OOOJJJJJJ vad snyggt det blev!!!!!
Anki
Maggan H
**Suck**, vilken dröm! Snacka om avundsjuk.... tongue.gif
Muguet
Måste bara instämma med alla:
DET ÄR ETT HELT MAKALÖST JOBB NI LÄGGER NED. Men ni kommer ju att få lön för mödan ! smile.gif
Jag kommer gärna på taklagsfesten eller invigningen biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Netten
Gööööörläckert! Detta bygge kan ni vara mäkta stolta över. Kul att ni kunnat tillvara ta delar av den gamla byggnaden. wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
jättevackert !-nu lever det gamla huset igen ! fast i ny funktion smile.gif Vilken skillnad från förr
-Jättejobb -men ni kommer inte att ångra er smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Underbart vackert! Jag är full av beundran över allt jobb ni har lagt ner. wub.gif / Helen
cleo
OHH! Vad fint det var och vilke idé, jag är verkligen imponerad, vilket härligt objekt!
Vad menar du med Klematisbåge är det den halvrunda rabatten till höger,
eller är det något nytt jag inte har hört talas om?

Grattis!
Cleo
tongue.gif tongue.gif tongue.gif
pisanggoreng
Hejhej,

Ni är så snälla med era kommentarer, så här kommer en "dagens bild".

Min fru är i och för sig inte så storväxt av sig, men när man ser henne gå in till höger i byggnaden får man en uppfattning om rymden i huset.

Hursomhelst, vi är osäkra på om det är ett växthus eller ett uterum. Vi har i varje fall suttit där från morgon till kväll sedan taket kom på förra helgen. tongue.gif Inne i bostadshuset är vi bara på nätterna.

Som ni ser saknas fortfarande gaveln där dörren ska sitta.

Cleo: en "clematisbåge" är (i mitt huvud) något som liknar en "rosenbåge", men på vilken det växer clematis istället... (Det är alltså ställningen/portalen i tryckimpregnerat trä, som man ser.)
evelina
Jätteläckert!! wub.gif Vilket arbete ni lagt ner! Tänk vad många härliga stunder ni ska få därinne. tongue.gif
Fabulus
Blir jättenyfiken på vilka mått ni har och vilken typ av fönster, en-glas. två-glas? Har ni tänkt hålla frosten ute vintertid eller är tanken att låta det vara uterum?
Vi håller själva på med att bygga växthus kombinerat med basturum och i källarplan biljardrum. Har ni någon form av värme eller är set solens strålar?

Jättefint och jättekul att se biggrin.gif
pisanggoreng
@ Fabulus:

Måttet på växthusdelen är circa 6x4 meter (3,5 meter i nock). Av en slump hittade vi väldigt billiga en-glasfönster på Blocket.se och kunde inte motstå dessa. (Den redan ansträngda ekonomin tvingade oss, skulle man kunna säga.) Däremot har vi satsat på ett bra tak från början, så när/om den dagen kommer vi har lite mer stålar kan vi eventuellt byta ut fönsterna mot något bättre. Detta ligger dock förmodligen långt fram i tiden... Under vintern kommer vi kanske "stycka av" en hörna (på kanske 10 kvadratmeter) där vi kan hålla frostfritt för förvaring av växter. I så fall blir det troligtvis med bubbelplast, värmefläkt och frostvakt.

Ert projekt låter synnerligen intressant! Jag såg att du frågade om golvvärme, och så vitt jag kan se är det bara positivt att installera en sådan. En vän till mig har det och är helnöjd.
Fabulus
Vi har precis börjat, nu är allt rivningsjobb klart, grunden en suterrängvariant finns från tidigare sommarhus men har varit täckt i 2 år för att barnen inte skulle falla 2 meter rakt ner i betonggolv. Under veckan ska 2 rader lecablock upp för att vi ska få full takhöjd i det blivande biljardrummet. Helgen tillägnas dock anläggningsjorden som ska ut på barnens blivande fotbollsplan, inte full storlek dock men väl 600 kvm, plan lekyta utan blommor, glasrutor i närheten....

Tack för ditt svar angående golvvärmen.

Måste också säga att jag gillade gången och sättet att ta vara på vad som tomten och förändringsarbete ger. Själva har vi använt stenen som kommit fram vid anläggandet av gräsmatta till stengång, rullstenstomt... Bles bra men ännu något ostabilt pga av årets alla monsunregn.

Kommer följa ert arbete och lär jag bättre förstår mig på bildutläggning kommer bilder också.

Tack biggrin.gif
Gillan
Den här växthustråden borde ligga först
här alltid wub.gif
Nej skämt åtsido smile.gif , menväxthuset är
så fantastiskt så alla borde få se det
/Evgeni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon