Ti bee
Vad är det för något? Söt sak, påminner om en liten vitrosa vinda. Lyckas t o m konkurrera med gräs, vilket får mig att tveka inför att introducera den i min egen trädgård. rolleyes.gif Fast i kruka kanske...fin är den i alla fall.
Någon som vet vad det kan vara för någon växt?
Fenja
Nu är kanske inte snårvindan så liten i bemärkelsen längd den kan dra i väg många meter. Här är en länk så kanske du kan se om det är den. I så fall bör du INTE introducera den i trädgården, där den snabbt blir ett svårt rotogräs.
Mvh
Fenja
Ti bee
Jahaja, där ser man! laugh.gif Vi som har haft gott om snårvinda i vår förra trädgård och jag som trodde att jag kände den s a s (detta elände!), så finns det då en massa underarter, rosablommiga och dessutom släktingen åkervinda. Den här är mer rosa än en vanlig snårvinda, så då är det väl en underart då kanske.
Tack! smile.gif

Såg en mur här i stan som var övervuxen av sådana sub-snårvindor, väldigt vackert!
...fast den sätter garanterat inte sina rötter i min trädgård! Inte ens i kruka! Den saken är säker! tongue.gif
Tesa
Åkervinda kanske...
här
Ti bee
Ja, det tror jag också att det är! Söt liten sak, men ack så dominant då.
smile.gif
Christer i Falköping
Ja, visst är de vackra, men inget du vill ha i din trädgård. Rötterna på Snårvinda och Åkervinda kan gå ned tio meter i jorden. Där sprider de sig åt alla håll. Därför är de näst intill omöjliga att få bort om du väl fått in dem i trädgården.
Christer.
Tesa
CITAT (Ti bee @ 07-07-2005, 00:54)
Jahaja, där ser man! laugh.gif Vi som har haft gott om snårvinda i vår förra trädgård och jag som trodde att jag kände den s a s (detta elände!), så finns det då en massa underarter, rosablommiga och dessutom släktingen åkervinda. Den här är mer rosa än en vanlig snårvinda, så då är det väl en underart då kanske.
Tack! smile.gif

Såg en mur här i stan som var övervuxen av sådana sub-snårvindor, väldigt vackert!
...fast den sätter garanterat inte sina rötter i min trädgård! Inte ens i kruka! Den saken är säker! tongue.gif

Hmmm....jag läser visst lite slarvigt ibland jag... rolleyes.gif

...gjorde misstaget en gång för länge sen att tycka snårvindan var fin....det lider jag för än idag...
Reserv
CITAT (Tesa @ 08-07-2005, 10:58)
...gjorde misstaget en gång för länge sen att tycka snårvindan var fin....det lider jag för än idag...

Vi har alla den vägen vandrat (nja, kanske inte alla då, men många) tongue.gif
Numera tillhör det vårbruket, att rensa snårvindsrötter från tomten, finns det inget man kan göra av rötterna? Kirskålen kan man juh äta (säger dom)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon