Hade varken hjärta eller redskap för att beskära min änglatrumpet som nu är en 150 cm hyfsat rak stam med en bladkvast i toppen. Jag har beskurit den två gånger tidigare, men den delar sig inte. Det blir bara en utbuktning på stammen, sen fortsätter den växa rakt upp. Vad gör man? Är det för sent att kapa den nu? Vore kul med blommor någon gång...
e_sedell
05-04-2003, 11:40
Om du inte vill ha den som uppstamad så ska du nog klippa ner den vid marken eller straxt över. Spara sticklingar i fall det inte lyckat. Sen brukar det vara bra att toppa den. Jag har inte bestämt om jag ska göra det med min än, de är ju fina som uppstamade exemplar också.
Ska man sätta sticklingarna i vatten först eller är det bättre att sätta dem direkt i jord? ( Om de är förvedade? )
e_sedell
05-04-2003, 21:15
Det går bra att sätta direkt i jord, ännu bättre om de är förvetade tror jag.
Satte sticklingar i höstas pga att Änglatrumpeten var för stor att transporteras hem från stugan. De gick helt enkelt inte in i bilen så jag klippte av så de fick plats i bilen hem. Satte de sticklingar jag klippt av direkt i jord och allihop kom hur fint som helst trots att det var mörka hösten. De växer som bara den och min Änglatrumpetskog ser ut att ha klarat detta galant.
Eva St
Men om den varit beskuren två gånger tidigare, på högre höjd - ska jag beskära den under tidigare beskärning? Ska jag verkligen kapa 150 cm till 10-20 cm eller hur mycket ska jag behålla? Hoppas ni ser det här idag, för jag skulle behöva fixa det innan helgen är slut.
Tack för tipset om sticklingar! Jag ska spara toppen, jag lovar!
e_sedell
06-04-2003, 14:40
Det är klart, det blir en tuff beskäring. jag känner att jag inte är rätt person att svara för jag har inte så jätte stor erfarenhet av änglatrumpeter. Vill du inte ha den uppstammad? I så fal skulle jag ha sparat 30-40-50 cm någonting. Vill du ha den uppstamad så ska du ju inte kapa så mycket, bara toppa lite....
Hej Annki
Jag har inte haft Änglatrumpeter tidigare men ska köpa sticklingar iår. jag har iaf hittat en (som jag tror) bra sida på nätet. Här är adressen:
http://w1.120.telia.com/~u12002730/brugmansia.htmlDär står det mesta om Änglatrumpeter
Lycka till !
Hälsningar från en Humla i Västerbotten, zon 5
e_sedell
06-04-2003, 15:15
Den där sidan hittade jag en del faktafel på när jag tittade sist (det var ett tag sen så dom kan ha ändrat), men den är helt okej...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.