För första gången i mitt långa liv har jag förodlat och planterat ut Blomkål och Vitkål. Men det bildas ju inget huvud. Endast stora blad. Är jag för tidigt ute eller är det helt kört? Skall jag gräva upp plantorna för att så något annat?
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2005, 08:09
Det finns olika kålsorter både tidiga och sena, så har de inte börjat bilda huvuden så är det troligtvis lite senare sorter. (vissa sorter har en utvecklingstid på 80-120 dagar så en del sorter har inte bildat huvuden förren framåt hösten) Så låt dem vara kvar och se till så de har vatten och näring + om du inte har tättslutande fiberduk kolla efter kålfjärilens äggsamlingar under bladen regelbundet kan man förstöra äggen så blir det inte så många larver.
Vilka sorter var det du planterade?,kanske jag kan hitta hur lång utvecklingstid som är beräknat för de sorterna.
Tack Åsa!
Sorterna är för höstskörd så det kanske blir något av det. några ägg ser jag inte men en del vackra larver plockar jag bort.
Uno
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.