kerstine
Hur gör ni när ni hittar sniglar i krukorna från plantskolan? Lämnar ni tillbaka växten, eller spolar ni av rötterna? Vad kan man räkna med egentligen? Är det normalt att hitta ägg o vuxna individer? Personligen gillar jag inte att spola av rötterna, det känns som om växten får det jobbigare att etablera sig då. Men å andra sidan, vad ska man göra. På Brunnsvikens trädgårdar strax norr om Sthlm säger dom att man får räkna med det. Hm säger jag. Det räcker med dom jag redan har i trädgården. Och obs, måste jag nog tillägga, det jag hittat är åkersnigel, den må vara liten o ingå i vår fauna, men den äter lätt som en hel mördarsnigel.

Vad säger ni?
Tesa
I snigeldrabbade områden är det nog tyvärr så att man får finna sig....det skulle ju vara omöjligt för plantskolorna att kontrollera alla krukor...och dessutom skulle det göra plantorna ohyggligt mycket dyrare...
Tror jag...
Kanske man själv får göra en snabbkoll i krukan innan man köper den...så kollar man rötterna samtidigt..
kristerh
jag köper inga plantor som det finns sniglar i,
dessutom kollar jag igenom rotklumpen innan jag planterar, det bör man alltid göra även om man inte letar sniglar, för att ta bort ev rotsnurr.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon