Noah
Hej!

Har lite frågor om jord!
Vad jag har förstått är påsjord inte att föredra.
Kan någon ge mig förslag på var jag får tag på bra jord, eller hur
jag själv blandar för att det ska bli bra!

Vissa delar av min trädgård är lerig, men det finns också sandiga delar.
Jag har försökt välja växter som passar de olika jordtyperna, men ibland
bör man väl jordförbättra?

Har en befintlig rabatt som de förra ägarna låtit växa igen helt. Måste därför försöka få bort allt gräs, och lyfta bort de växter som överlevt i djungeln. Sen måste det på en hel del jord, vad ska jag använda då?

Har ibland sett att grustag säljer kärror med jord, är den bättre än påsjord? Och ska den blandas upp med något?

Såg i ett tidigare inlägg innehållsförteckning över olika påsjord.
K-Rautas jord innehåller:
30% sphagnumtorv H2-4
20% sphagnumtorv H4-6
25% fibermull
10% barkmull (barkkompost)
10% kogödselkompost
5% sand

180 kg/m3
Per m3 är det tillsatt
8 kg kalksten och 5 liter hönsgödsel

Är den okej för att vara påsjord?

Hoppas någon kan ge mig lite svar, vill att det ska bli bra från grunden
när man sätter igång med ett större projekt.

Tack på förhand!

Noah
Ingrid på Västkusten
Hej Noah,

Fram med Gula sidorna elelr www.gulasidorna.se
kolla på 'Stall'

Ring 'Stall' - fråga om det går bra att hämta.

Där har Du det bästa som finns och det är oftast GRATIS!

Gödsling under växtperioden, 10 cm gräsklipp. Så Du slipper köpa påsjord överhuvudtaget!Allt som krävs är hämtning och nedgrävning :-))) gratis motion och frisk luft:-))

Hälsar ingrid
Cilla
Jag gör som du Noah - i första hand väljer växter som gillar de jordtyper jag redan har. I andra hand och på vissa ställen jordförbättrar jag, främst med egen trädgårds- och matkompost och oförmultnade löv, och ibland också med brunnen hästgödsel blandad med halm (jag lägger färskt i komposterna och längst ned i odlingsplätterna när jag gräver om), kogödsel (köpepåsar), lite hönsgödsel (från syrran), och ibland lite benmjöl (finns en KRAVmärkt köpevariant).

Som jordförbättrade är löv ett underbart material, oavsett hur långt de förmultnat innan man lägger dem i rabatter od. Men de är ju inte så näringsrika, och därför får det bli matkompost och annan gödsel också.

En annan variant är att man tar lerjord till sina sandigare partier. Lerjord är mycket näringsrik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon