Full version: Äppelträd
Tjosan
Mina två äppelträd som jag planterade förra året har växt riktigt bra. Men väldigt rakt uppåt.. Så nu satte jag band på varje gren och drog ner dem.. Tanken är att få en mer maffig krona, luftig och stor.. Men jag är novis på detta så är detta helt galet? dragit ner dem för mycket kanske?
Tips någon.....

Cilla
Snygga planteringar!

Kanske aningen mycket nedspänt, trädet på högra bilden. Iallafall om du vill att det ska växa bra. Med så nedspända grenar kommer det istället att sätta frukt, och grenarnas utveckling avstanna.

Att tråden inte ligger smal om eller runt grenen är också viktigt, då skadas näringstillfärseln bl a.

Om du vill ha gångavstånd under träden, vars grenar kommer att sträcka sig långt över de fina rabattrundlar du gjort under dem, kanske du ska tnka på uppstamning. Dvs att ta bort de lägst sittande grenarna innan de blir grova. Sträck ut dem i tanken 4 meter från stammen åt varje håll på den nivå de sitter nu och prova om det känns bekvämt att gå, klippa gräs, osv.
Tjosan
Tack Cilla...
Jo jag misstänkte att Sävstaholmen var lite väl nedböjd.. Nästan horisontellt smile.gif
Vet inte riktigt om jag vill kapa de nedre grenarna... Vill ju ha ett träd snart... inte börja om o vänta på nya grenar..
4 meter säger du.. ojoj... Det är 2 meter till staketet smile.gif
Cilla
Om du satt dem för trångt kan det vara bra att böja ned grenar, då stannar de i tillväxten och ger frukt.

Men inte måste man vänta om man tar bort de nedre stamgrenarna! Istället för att satsa på dem satsar trädet då på att utveckla de högre grenarna. det är mycket märkbart att uppstamning på ett ungt äppelträd ökar energin i toppen och sidogrenarna längre upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon