mulle
Trastarna är på hugget i år. De stökar i grönsakslandet och dessutom leker vi dagligen "vem hinner först till jordgubbarna...".
Snart, befarar jag, kommer leken att utökas till alla andra bär som mognar.
Jag vill inte täcka, jag har så många spridda buskar och avskyr tanken på att stirra på nät eller fiberduk överallt. Och jag gillar inte heller att fåglar fastnar i näten.
Jag kunde däremot tänka mig en äkta gammaldags kråkskrämma. Eller ett par.
Men eftersom "skrämman Mulle" knappt lyckas få trastarna att flytta på sig undrar jag om en klassisk skrämma skulle ha någon effekt alls?
Vad har ni för erfarenheter?
Mulle
solkatten
Har du testat att hänga upp CD-skivor? De blänker och kanske skrämmer mer än fågelskrämmor.
jåj
Våra fåglar är inte rädda för oss mäniskor ....
De har anpassat sig till oss slöa rovdjur som knappt kan springa, det behövs nog något lurigare...

Silueten av rovfågel är ett tipps ... men den behöver röra sig lite för att funka !

JÅJ
Tapio
Halaj!

Det finns rovfåglar i plast att köpa för detta ändamålet, fast var man kan hitta dem vet jag inte. Själv såg jag en sådan på marinan här i björlanda, fast jag inser att det inte är till någon hjälp för dig såvida du inte är beredd att åka till Göteborg för sakens skull:-)

//T
Hannele
CITAT (mulle @ 07-07-2005, 11:01)
Jag kunde däremot tänka mig en äkta gammaldags kråkskrämma.

Häng upp en död fågel... om du hittar nånstans.
Mosters gamla rävboa är också effektiv (finn skanske på loppis).
Flytta på den då och då.
*Felix matte*
Remsor av Aluminiumfolie som fästs lite här och var med bindtråd... har jag hört ska skrämma fåglar smile.gif
Susanna
Det här med att hänga upp döda fåglar praktiseras av flera bönder här på Österlen, fast det verkar inte funka. Ett år såg jag en potatisåker där det hänge 5 döda råkor, nedanför dem satt flocken och åt sättpotatis.
zaaritha
Nej, min svärfar hängde upp döda skator o kajor--hjälpte inte alls!!
Så--hos oss kalasar joglarna på halvmogna sötbär, tyvärr!
Trots katter o hund!!
Man kanske skulle ha en tam rovfågel??!!
mulle
Det blev en kråkskrämma med afrikansk wodoo-mask och svepande svart aftonklänning i siden och med en Thailändsk böljande sopkvast och fransk kattsilhuett i ena handen och en silverglittrande CD - snurra i den andra.
Vad som skrämmer trastarna mest, det vet jag inte - men nu får jag ha jordgubbarna för mig själv!
tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle
solkatten
BILD!!
Den måste du bara ta en bild på så att vi får se!!
Elizabeth
jag är också nyfiken! rolleyes.gif rolleyes.gif
mulle
Bild och bild...
wacko.gif
Då jag får bredband installerat lovar jag skapa ett album med bilder!
Men både de pengar och den tid som mitt snigelmodem idag konsumerar lägger jag tillsvidare hellre på trädgården.
Jag kan gå in på forumet på jobbet men inte börja laborera med bilder...
I höst kanske? Jag väntar på att vi ska få in en konkurrerande operatör så att priset på bredband sjunker!
Mulle
Lynn
Ha... Jag såg att vi är från samma ställe, jag väntar också på billigare bredband. Misstänker att vi får vänta.... Fågelskrämman låter helfestlig. Hoppas du får fram en bild på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon