Full version: Krondill
Svante, zon 1
Jag odlar dill och tänkte frysa in kronorna för att ha till kräftkok senare. För ungefär en vecka sedan slog den första kronan ut och nu finns det ganska många. Därför undrar jag hur länge man skall vänta innan man skördar kronorna. Jag har för mig att jag läst att det skall vara precis när blommningen är över, men hur ser man det?

Kronorna kommer ju i inte samtidigt så jag vet inte om jag skall klippa dem några i taget eller vänta och ta hela plantan och frysa. Alla tips mottages med största tacksamhet.
Muguet
Kräftor MUMS !
Dillen ska helst inte ha gått i frö.
Men förra året plockade jag överbliven dill från en odlare som skulle plöja upp allting, och det gick utmärkt att koka hummer på till nyårsafton !
wub.gif
Svante, zon 1
OK, när den har gått i frö är alltså för sent. Kan man skörda dem för tidigt eller kan man ta dem hur tidigt som helst?
Muguet
CITAT (Svante @ zon 1,07-07-2005, 13:48)
OK, när den har gått i frö är alltså för sent. Kan man skörda dem för tidigt eller kan man ta dem hur tidigt som helst?

Det bästa är att ta dem när det är en kraftig blomma.
Titta i affärerna där man säljer krondill, den finns i två olka stadier; blommande och frösatt. Den senare använder man till inläggning av gurka tex.
Men jag har kokat kräftor på frösatt dill också (när jag var sent ute ett år) och det går.
Svante, zon 1
CITAT (Muguet @ 07-07-2005, 17:00)
Det bästa är att ta dem när det är en kraftig blomma.
Titta i affärerna där man säljer krondill, den finns i två olka stadier; blommande och frösatt. Den senare använder man till inläggning av gurka tex.

OK, tack för tipset. Jag skall ta mig en titt senare i år men det känns som jag ligger lite före affärerna just nu - jag har inte sätt någon krondill till salu än. Jag gör helt enkelt så att jag väntar tills alla blommor på en planta har lagit ut och sedan skördar jag hela plantan och fryser den.
Muguet
Förpacka den väl!
Jag slarvade lite med det och allt luktade och smakade krondill ! Barnen tyckte inte om glass med dillsmak!!! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon