Solstrålen
Jag kom över äppelträd till halva priset. Juli är väl inte bästa månaden att plantera träd, men jag gjort det förr med lyckat resultat. Men kan jag beskära dem vid planteringen eller skall jag vänta till nästa sommar - grenarna är väldigt långa?
Åsa, mälardalen zon 2
Låt dem bara vara, unga träd som man vill ha bra skottbrytning på beskär man helst under vårvintern, vid beskärning nu på unga äppelträd händer det ofta att man får nya skott som inte riktigt avmognar som de ska.

Det trädet behöver nu efter plantering är en massa vatten. Se till så träden inte har rotsnurr har de stått lie för länge i krukan så får de lätt snurr på rötterna, har trädet rotsnurr skär lite snitt med en vass kniv i rotsystemet.
BLÅKORN
Billiga träd,buskar och rosor har jag massor av erfarenhet av.
Kontentan är att den skada de billiga ådragit sig i trånga krukor och i fel årstid etc. är svår att vinna tillbaka i friskhet och växtkraft, trotts flera års pyssel.

WARNING

De borde säljas med 99% rabatt, för det är dom värda på sikt.
Lena N
Jag köpte två rosor för 5:-/st en sommar för 5-6 år sedan. Den ena dog efter ett år. Den andra (en Maidens Blush) växte till sig bra. Busken är nu normalstor och blommar för närvarande med massor av vackra o väldoftande rosor.

Om jag räknar in kostnaden för den som dog kostade mig rosen 10:-. biggrin.gif

Men visst måste man se upp, det mesta på sommarrean är inte värt besväret att plantera och vattna. sad.gif
Hannele
CITAT (BLÅKORN @ 08-07-2005, 23:43)
Billiga träd,buskar och rosor har jag massor av erfarenhet av.

Jag har handlat massor med billiga växter, ibland mindre än för ½ priset.
På rak arm kan jag inte komma på nåt, som dött, jag har bra erfarenhet. (Jag har alltid haft ett "sjukhus" i nåt hörn, med ledssa växter och blommor som vänner har tröttnat på, så jag har stor erfarenhet av att ta hand om trötta växter. rolleyes.gif )
BLÅKORN
Håller inte med om att vissna misskötta växter är bra.
Har du några före och efter bilder?
Just buskar och träd.
Har misslyckats med billiga:
Rosor
Magnolior
Cournus
Bambu
mm

Ge mig tipps hur man får fart på halvdöda exemplar från OBS stormarknad.

Själv brukar jag ha dom i ny jord och halvskugga.
Nått annat bra tipps.????
Cilla
Jag har haft många växter som kommit och gått hos mig, både sådana jag sått själv, köpt som planta på rea och inte. Numera köper jag mycket sällan träd och buskar på höstreorna, de har för mycket rotsnurr. Men det händer att jag köper överblommade perennplantor som reas ut.

Det hjälper om man fattar varför plantbutiken rear en vara. Är det för att de behöver mer plats för en ny stor sändning kan många reaplantor vara bra. Är det för att den är barrotad eller är det lökar och det snart är för sent att sälja dem gäller att kolla hur de ser ut - öppna förpackningarna och kolla rötter och knölar. Är det för att växten blommat över kan den vara helt OK och blomma nästa år. Är det för att det är höst kan det vara bra eller dåliga växter som stått i kruka länge. Är det för att den ser torkad och vissen ut gäller att man vet lite om den för att kunna avgöra om det ska bli något eller inte.

Det är ingen slump när handeln rear. Om man inte fattar varför är det bra att fråga så får man en hint om både vad man ska kolla efter och hur stora oddsen är för plantan. Det behöver inte vara dåligt växtmaterial för att det är nedsatt pris, men riskerna är större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon