Full version: Gjuta bro, hur tjock?
Caprice
Funderar på att så småningom gjuta en minibro, ca 1met lång och ca 50-60 bred... inget räcke, endast svagt välvd.

Hur tjock ska den vara för att den ska tåla ca 100 kilo..?
Har tänkt att armera den..

Caprice
MrNorth
Beklagar om inte detta svarar på din fråga, men du är inte sugen på att bygga en välvd bro som dessa?

?

det finns alternativ till att gjuta.. som jag tycker är en ganska bökig process. Speciellt när det skall uppfylla vissa hållfasthetskrav eller behöver armeras. Är man inte en van gjutare så kanske man borde ringa en expert?

MVH
henrik
Caprice
Henrik,
precis sån bro som nr 1 el 2 ska vi oxå ha.. biggrin.gif

Fast över dammen på framsidan av huset skulle en bro utan räcke passa bättre.. Eftersom det är en grusplantering tyckte jag att en smal betongbro skulle passa fint.. Den skulle passa omgivningen bättre..

Fast om det är bökigt får det bli en i trä... Sån som bild 3 mao...

Tack iaf för fina bilder!

Caprice
gammelnalle
http://www.finjabetong.se/

kanske kan ge dig lite tips???

b
KURT
Jag tror inte att den behöver vara speciellt tjock (8-10 cm räcker definitivt). Problemet för oss amatörer är att få en korrekt betongblandning och att få den att brinna jämnt. I Byggahus forum Grund och markarbeten finns det också mycket erfarenhet av betonggjutning.
dammkillen
CITAT
Funderar på att så småningom gjuta en minibro, ca 1met lång och ca 50-60 bred... inget räcke, endast svagt välvd.

Hur tjock ska den vara för att den ska tåla ca 100 kilo..?
Har tänkt att armera den..

Fränt. gjuter du den på plats eller separat och lyfter den på plats sedan?

vad använder man för material till gjutformen för att kunna få till den välvda formen? förmodligen masonit.

då måste det ju vara väldigt lämpligt att gjuta bron separat och lyfta dit den sedan.
att göra formen på högkant, lägga en formplywood i våg och sedan bygga upp sidorna på den och armera med distanser inuti.

Väldigt fränt bygge.

kan man göra helt plana betongbroar också, och att de håller? man får kanske öka på tjockleken en aning då för samma tyngd.
Caprice
Hade tänkt bygga ett "minivalv" av bla masonit, så jag gjuter den när den står på rätt köl sas..
Jag vill ha gångsidan fri uppåt, så jag kan göra den snygg, använda bla hård borste... Ev trycka dit tvärgående rader av fint grus.. Kombination halkskydd /dekoration...

Caprice
dammkillen
det där låter jättefränt, att trycka dit grus på ytan.. så blir det fäste när man ska gå där sedan

lägger du bräder på högkant under valvet när du gjuter då? eller hur gör du för att ha ett stöd för gjutningen, lägger masoniten i en valvad form över en jordhög/grushög?
Caprice
CITAT (dammkillen @ 09-07-2005, 14:15)
det där låter jättefränt, att trycka dit grus på ytan.. så blir det fäste när man ska gå där sedan

lägger du bräder på högkant under valvet när du gjuter då? eller hur gör du för att ha ett stöd för gjutningen, lägger masoniten i en valvad form över en jordhög/grushög?

Japp..

Bräder på högkant, en bit stock, stenar... man-tager-vad-man-haver.. biggrin.gif

En jord- el grushög funkar det med...

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon