Full version: Kirskål
e_sedell
Hur ska man göra sig av med detta ogräs? Massa gift eller? Jag börjar bli lite orolig nu, jag blir invaderad via 2 fronter....
Ingrid på Västkusten
Ooops - här kan Du få vilka svar som helst ;-)

Bästa är att bekämpa den FLITIGT!

Hälsar ingrid som gräver upp sin men som också är totalinvaderad!
e_sedell
gräva upp dem har jag testat, men det är ju omöjligt. Jag ska nog köra på gift. Rund upp blir nog bra.... tänkte bara om det fanns någon bättre metod.
Ingrid på Västkusten
De tål itne att köras över med gräsklipparen i längden, det ger de faktiskt upp av.
e_sedell
det där var viktiga fakta, jag kan inte klippa gräset överallt där de växer, men man kan ju alltid ha av bladen på annat sätt.
Hannele
Man kommer långt med att bara plocka bort álla bladen för hand - eller köra med trimmer. Växten tröttnar efter några år...
e_sedell
Efter några år, hehe undrar om jag orkar hålla på så länge. Går rund upp ner i jordstamen och rötterna? I så fall vore det ganska bra. Man kan ju köra några behandlingar med det och göra resten för hand....
e_sedell
är det extra fördelaktigt att bekämpa nu på våren?
Ingrid på Västkusten
Ja för hand är det - rötterna släpper extra snabbt ur jorden.
e_sedell
Då får jag ge mej ut nästa helg och böka runt lite...
e_sedell
de har redan tittat upp, ca 5 cm nu. Jag var ute nyss och kollade.
Ingrid på Västkusten
Oj det var snabbt & mycket!

Här är det en bit kvar på aggressionerna men det kommer - precis som sniglarna :-((

Hälsar ingrid
e_sedell
Ja snigar har vi ju också, det är inte ett så stort problem hoss mej än, men det kommer nog det med wink.gif . Jag har köpt snigelfällan från Willab, det gäller att börja bekämpa redan från början.....
Hannele
e-sedel - har du sett en liten funktion Ändra i högra hörnet i dina egna inlägg - bra att använda ibland.... när man inte vill skriva flera nya inlägg efter varandra. smile.gif
e_sedell
Ja man det är ju jobbigt, sen syns det ju inte att det är et nytt om någon annan vill läsa......... tongue.gif
Lena N
Plockar du de späda bladen för hand så har du en läcker grönsak. Stuvade kirskålblad är godare än både spenat och nässlor (som är så gott). Kirskål har en lite kryddigare smak. smile.gif

Kirskål har jag med framgång bekämpat med grävning och marktäckning. Rötterna växer tacka och lov ganska grunt, till skillnad mot vissa andra ogräs som tistlar och fräken. De är det omöjligt att gräva upp. tongue.gif
e_sedell
okej, det var lungnande ord. Det som är svårast är ju när de växer in i andra perenner, det har inte gått så långt än som tur är...
ängelholm
Jag längtar ibland efter ett riktigt GIFT mot maskrosor, men Round Up är väl ändå förbjudet numera! Man har hittat icke-nedbrytbara rester, så det är tyvärr inget att rekommendera. Det finns något annat, miljövänligt i handeln att köpa, men jag är tveksam om det biter, ogräsättika hjälper inte mot maskrosor.
e_sedell
köp en sådan där grunka med två pinnar som man sticker ner, den ska vara mycket efektiv och ra!
Almdalen
CITAT (e_sedell @ 05-05-2003, 20:19)
köp en sådan där grunka med två pinnar som man sticker ner, den ska vara mycket efektiv och ra!

Garanterat det bästa medlet mot maskrosor, men det gäller att vara ihärdig. Man måste rensa varje vecka i början av sommaren sedan häller de sig borta ett tag, det är uttröttning som gäller.
Jag har större problem med Kirskålen, den växer i rosor och bland smultron, jag gräver och gräver men den kommer tillbaka. Gift skulle jag aldrig få för mig att använda.
rolleyes.gif
Ingegerd
e_sedell
CITAT (Almdalen @ 05-05-2003, 22:16)
CITAT (e_sedell @ 05-05-2003, 20:19)

Garanterat det bästa medlet mot maskrosor, men det gäller att vara ihärdig. Man måste rensa varje vecka i början av sommaren sedan häller de sig borta ett tag, det är uttröttning som gäller.
Jag har större problem med Kirskålen, den växer i rosor och bland smultron, jag gräver och gräver men den kommer tillbaka. Gift skulle jag aldrig få för mig att använda.
rolleyes.gif
Ingegerd

när jag satt och läste ditt inlägg så fick ag en idé. Kirskålen har ju jorstammar, de är ganska så sega också till skilnad mot vitsippans spröda. Skulle det inte gå att snurra upp jordstammarna på maskros grunkan? Det borde ju gå om man har porös jord i af?!
Almdalen
CITAT (e_sedell @ 07-05-2003, 16:01)
när jag satt och läste ditt inlägg så fick ag en idé. Kirskålen har ju jorstammar, de är ganska så sega också till skilnad mot vitsippans spröda. Skulle det inte gå att snurra upp jordstammarna på maskros grunkan? Det borde ju gå om man har porös jord i af?!

Har försökt men problemet är att smultronen också kommer upp. Kirskålens jordstammar går också av ganska lätt, men tillfälligt går det att få bort dem. Kanske är det så att man får trötta ut dem eller så tröttnar man och låter dem växa.
unsure.gif
Ingegerd
e_sedell
kirskål kväver ju allt i son väg. Jag har gräft om och lagt upp en stor hög. Förra året lade jag kirskål i komposten och det fungerade bra. Så nu får jag hålla efter dem när de kommer upp vart efter. Det är ju det allra värsta ogräset *tror*!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon