Full version: Platt tv
kristerh
Jag är i färd att köpa en platt tv, är det någon som har några tips på vad man ska tänka på, det är ju en rätt stor investering så man vill ju få nåt bra för pengarna.
krister
rutis
I vilken prisklass har du tänkt dig? Det finns en miljard saker att tänka på.. som vanligt... blink.gif

Jag vet att samsung ska släppa en i höst som jag har hört en del bra om.

Ja vilken bra info jag hade att komma med då... wacko.gif

Kanske detta kan vara till hjälp?

http://www.prisjakt.nu/forum/lofiversion/i...ex.php/f40.html
kristerh
Jag hade nog tänkt mig ett pris mellan 15-20 tusen.
krister
rutis
En del av de saker som är bra att kolla kan ju vara att tvn har bra upplösning. Tex att den är "HD-ready" med en upplösning på minst 1024x768. Det är i och för sig inte äkta HDTV, men det lär ju vara svindyrt. Sen är det ju bra att kolla att svärtan verkligen är svart. Om bilden har eftersläpningar. Ljudet är ju en viktig bit om man inte har "hemmabiosystem". Vilka ingångar tvn har är också intressant, så man får tillräckligt många om man har mycket utrustning som skall kopplas in. smile.gif Helst ska väl den också ha en digital videoingång (DVI eller HDMI).

Den finns det andra saker som jag anser vara helt ointressanta, som tex minnet för text-tv sidor, eftersom det kommer vara funktionalitet som hänger på boxen man kommer ha när man går över till digital-tv.
GoSatta
Själv hade jag sattsat på en LCD tv istället för plasma. visst dom är mycket mindre men dom dör itnt efter ett par år heller som plasma skärmarna gör. fler av dom klarar HD tv och dom klarar mycket högre upplösnign så man tex. kan köra datorn på dom etc.

fast är man ute efter en STOR tv går dom ju tyvärr bort direkt.
Caprice
CITAT (GoSatta @ 08-07-2005, 10:38)
Själv hade jag sattsat på en LCD tv istället för plasma. visst dom är mycket mindre men dom dör itnt efter ett par år heller som plasma skärmarna gör.

ohmy.gif

Vad menar du, GoSatta..?

Är tyvärr helt novis på detta område..

Caprice
GoSatta
LCD är en annan teknik, samma som används i platta skärmar till datrerna. dom håller en högre kvalitet och har mycket längre livstid men dom största är bara 27´eller något liknande (kanske 32 nu kommer itne riktigt ihåg) medans plasma skärmarna är riktigt stora.
Caprice
Men vad menar du med att plasmatv "dör" efter några år..?

Och hur många år tar det, ungefär..?

Caprice
GoSatta
deras livslängd brukar räknas till ungefär 2 år, sedan om dom då bara dör vet jag inte men bildkvaliten blir märkbart försämrad. sen kan ju den tiden ändras en del beroende på hur mycket man använder den. dom har iaf inte alls samma livslängd som vanliga apparater med bildrör.
Rossi
CITAT (GoSatta @ 08-07-2005, 12:29)
LCD är en annan teknik, samma som används i platta skärmar till datrerna.

Vi har RTF på vår platta datorskärm. Vad är det för skillnad mellan LCD-skärm och RTF-skärm?
rutis
Fast jag har hört att dagens plasma räcker i ca 44000 timmar, vilket är detsamma som att titta isträck i nästan 5 år...
Tjosan
Är man ute efter stor tv/liten penning så är bakprojektions tv bra.
Vi köpte en 42" i våras för ynka 9.000:-
Mycket nöjda..
kristerh
CITAT (Tjosan @ 08-07-2005, 15:14)
Mycket nöjda..

Är det inte den som har en glödlampa som kan gå sönder, och en ny lampa kan kosta upp till 8.000:- det var ett reportage på sverkers program på tv heter det plus wink.gif om några som hade köpt en sådan tv och lampan gick efter nåt år och det gick inte på garantin.
krister
Caprice
CITAT (kristerh @ 08-07-2005, 15:56)
Mycket nöjda..

Är det inte den som har en glödlampa som kan gå sönder, och en ny lampa kan kosta upp till 8.000:- det var ett reportage på sverkers program på tv heter det plus wink.gif om några som hade köpt en sådan tv och lampan gick efter nåt år och det gick inte på garantin.
krister

Vi har en sån...

Lampan kostar ca 5000:-.... ohmy.gif

Caprice
kristerh
Det blev en philips 42 tum, de hade xtra pris på onoff 17000:- inkl upphängnings anordning o golvställning. Bilden verkade bra i butiken iallafall wink.gif passade på att köpa en ny tvättmaskin oxså när jag ändå höll på,
nån måste ju hålla sverige igång biggrin.gif
krister
MrNorth
Hur fungerar det egentligen med högtalare till plasmatv? Kan man montera bort dem på nån modell? Jag har äkta hemmabio och vill inte ha extra "förfulande" saker på tvn.

/Henrik
kristerh
Jag vet inte wink.gif men på den tv:n jag köpte sitter högtalarna upptill bak, man ser de inte eftersom de sitter på den övre kanten på baksidan.
krister
Tjosan
CITAT (kristerh @ 08-07-2005, 15:56)
Mycket nöjda..

krister

Jo just en sån smile.gif
Men priset på lampa är olika för olika modeller.. På vår tv, en Samsung, kostar lampan + arbete 4.000:-
De sa att den skulle hålla i 3-4 år.. Men så ofta som vår tv är på så vetetusan smile.gif
Tjosan
CITAT (kristerh @ 09-07-2005, 10:20)
Det blev en philips 42 tum, de hade xtra pris på onoff 17000:- inkl upphängnings anordning o golvställning. Bilden verkade bra i butiken iallafall wink.gif passade på att köpa en ny tvättmaskin oxså när jag ändå höll på,
nån måste ju hålla sverige igång biggrin.gif
krister

bra pris om väggfästerna följde med.. Jag kikade också på platt tv men blev minst sagt besviken när jag såg att väggfästerna såldes separat för ca. 4.000:-

Philips.. Alla Philips saker jag köpt har varit mycket prisvärda.. bra prylar för liten peng.. Tillskillnad från Sony sad.gif
rutis
Fast det är väl bara om man köper orginalfäste? Finns väl icke orginal till mycket mer humana priser?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon