Full version: Ympen lyckades
Jan af Lisö
Mitt livs första riktiga ymp lyckades, en Amorosaymp på ett Säfstaholmträd. Det blev en klyvymp och nu har den vuxit ca 5 cm. Jag band ympen med ympbast (tror jag att det heter så ??) och undrar nu hur länge basten skall sitta där, så att den inte stryper näringtillförseln till ympen?? Som info, grenen och ympen är ungefär lika tjocka, kanske 7 - 10 mm ??

Nästa fundering är naturligtvis vilka sorter (en eller två) som jag skall ympa nästa vår ?? Tanken är att det så småningom skall vara så många sorter som möjligt på trädet. Skulle gärna vilja ha någon sort som mognar så tidigt som möjligt (och smakar gott !!). En annan tanken är att ha något stort "imponeringsäpple", funderar på Peasgood Nonsuch.
Cilla
Kul att det lyckades! I augusti bör sammanläkningen vara klar, och då avstannar tillväxten på trädet också. Jag brukar ta bort basen sent på hösten eller tidigt på våren. Fast numera kör jag mest med gummisnodd som går av efter en tid.
KURT
Fast det där med att ympa in många sorter på ett träd tror jag inte är så bra. Olika äppelsorter är olika mottagliga mot olika sjukdomar. Om man ympar in många sorter så skapar man många möjligheter för sjukdomar att få tillträde! Dessutom har olika soter olika tillväxthastighet, så med många sorter riskerar man obalans i kronan. Ympa många sorter på många grundstammar i stället.
Sylvia
Håller med Kurt, man bör ha högst 4-5 sorter på ett träd. Däremot kan man ju ha så många träd med olika sorter som man har plats till! tongue.gif
Pröva kanske även med päron om ni inte har päronpest på trakten?
Jan af Lisö
Det är intressant det med ympningen, olika kunninga människor har så diametralt olika åsikter, på Sveriges Pomologiska sällskapet websida
http://www.svepom.com/pomologi_ympning.php
kan jag läsa följande:

En bra lösning är att bygga om sina träd. Man byter ut lämpliga grenar genom att ympa in önskade sorter. Ett normalstort träd kan bära 15-20 sorter och flera av oss entusiaster har nått den nivån.

Men det kanske inte finns några absoluta sanningar i växriket ??
KURT
CITAT (Jan af Lisö @ 08-07-2005, 08:42)
Det är intressant det med ympningen, olika kunninga människor har så diametralt olika åsikter, på Sveriges Pomologiska sällskapet websida
http://www.svepom.com/pomologi_ympning.php
kan jag läsa följande:

En bra lösning är att bygga om sina träd. Man byter ut lämpliga grenar genom att ympa in önskade sorter. Ett normalstort träd kan bära 15-20 sorter och flera av oss entusiaster har nått den nivån.

Men det kanske inte finns några absoluta sanningar i växriket ??

Men då kanske målet är just att få in så många sorter som möjligt, inte att få ett livskraftigt träd som ger bra avkastning.
Jan af Lisö
Det är ungefär så jag resonerar. Jag har ett Amorosa träd som skall producera många goda äpplen. Sen har jag Säfstaholm träd som skall producera många olika sorter. Det är inte viktigt att det blir stora skördar, däremot så blev jag orolig av risken att trädet kan lätt drabbas av sjukdomar om varje sort kan "bidra" med egna dito. Får nog titta efter friska sorter med mellanstark tillväxt, ungefär som Säfstaholm.

Har tyvärr inte plats för många äppelträd - det är ett älg- och rådjursrikt område så alla träden måste samsas inom inhängd del på ca 660 m2. Och där finns det redan idag 13 olika fruktträd + annat. Jag är ju lite fascinerat av det med många olika sorter snarare än mängder av samma sort. "Samlar" även på hallonbuskar (kommit upp i 7 olika, men skall fortsätta med 3 nya sorter per år) och har även börjat med magnolior...
Hannele
CITAT (Jan af Lisö @ 08-07-2005, 08:42)
Det är intressant det med ympningen, olika kunninga människor har så diametralt olika åsikter

Då har du aldrig pratat med biodlare? tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Med dvärgträd kan man få plats med många äppelträd se denna länk http://www.midfex.org/yale/intro.html 97 äppelträd på 2500 kvadratfot borde nog motsvara runt 800-900kvm

Våra svagväxande grundstammar kanske inte ger så små träd som Gene´s men man kanske kan hoppas att det kommer fler sorter så även folk med små trädgårdar kan ha många äppelsorter.
Pirum
Jag upprepar, som alltid, att alla äppelträdgårdar "måste" ha Transparente Blanche ("Augustiäpplen"), dessa är ett måste. Just nu går jag dock mest och hoppas att de många Oraniekartarna vi har på ett träd ska få växa fint, och att Åkeröträdet (som blommade helt vansinnigt kraftigt) ska ge många friska äpplen smile.gif

Jag håller med om att man nog inte ska ympa alltför friskt...risken finns ju att man dels drar in sjukdomar om inte ympen är 100% frisk, och dels ökar ju riskerna att någon av sorterna senare får en typisk sjukdom som kanske sprider sig till resten av trädet. Skulle aldrig våga ympa in Lobo eller Melba på ett träd avsett att ha många sorter. (Våra Melba och Lobo har varit tämligen krassliga).

Det är för övrigt, enligt min ringa erfarenhet, mycket enklare att ympa på stam uppdragen från frö än att ympa på "köpeträd" som redan ympats en gång med någon "förädlad" sort.

Precis som skrivits i tidigare inlägg i denna tråd, det är nog bra att ha ett "experimenteringsträd" smile.gif Jag har nu ca 15 ympar (tror jag) i en liten apel på en åker, har inte orkat hålla ordning på vilka sorter det är, men ska notera det när jag ser äpplena, det blir flera äpplen i år som tur är.
Katarina H
Jag har ympat många sorter på mina äppelträd, alla är dock inköpta friska ympar. Vi får väl se om mina träd blir angripna så småningom ... Just nu har de lite bladlöss annars så mår de toppen. De första ymparna som jag gjorde för 4 (?) år sedan har på ett av träden blivit stora tjocka grenar. Jättekul. Det är för övrigt att Transparanche Blanc! Grattis till att din ymp tagit sig. Det är så kul att ympa! Just nu har jag frösådda äppelträd som jag inväntar att de blir stora nog för att ympas på.
Jan af Lisö
Katarina, jag ser att du också bor i Stockholmstrakten - var köpte du dina ympar ??
Cilla
Det pågår ständiga experiment bland medlemmar i Pomologiska Sällskapet och budskapen kring många sorter i ett träd behöver inte vara så motsatta som de verkar vid första ögonkastet.

Många men inte alla har negativa erfarenheter av familjeträd där krongrenarna, alltså de som växer från stammen och bär många fruktgrenar, är av olika sorter.

Om man ympar i ett äldre träd kan man behålla ympgrenarna små och ta bort dem så snart de visar sjukdomstendens, utan att ehöva skära bort någon stor del av trädet. Jag ympar ofta så själv och det blir smågrenar i yttre grenverket som kanske bär 10 äpplen eller så. Lätt att ta bort om man vill.

När man säger att man omympar ett träd är det ofta en större operation där man skär in grenverk odentligt och ympar i grövre grenar. Många medlemmar i sällskapet är duktiga på detta och inriktade på frukt och har inte sina träd för skönhets skull i första hand. Dessutom är de bra på att göra dessa ympar som kräver lite mer än om man ympar i småris. träden ser lattjo ut men kan bära mängder av olika slags frukt.

Många har redan småskvättar av kräfta i sina träd (ev elak svamp som skapar sår i grenar) och använder dem för att testympa in nya sorter och ympar som inte virusrensats eller kollats. Många bor i områden där det finns kräfta och ser inte träden som att de ska bli långlivade, men att man kan göra mycket med dem under den tid de kan bära frukt.

Vissa tycker att de kan ha kontroll över kräftan genom beskärning, ympning, gröngödsling mm. Om man pysslar med träden så mycket som många medlemmar ur sällskapet gör så kan man vara snabb när grenar blir smittade. Att man kan få bort kräftan tror jag inte på, men man kan med kunskap och arbete kanske hålla den under kontroll.

Att man köpt en ymp behöver inte betyda att den är frisk. Största möjliga friskhet får man om ymparna är virusrensade. Näst största är kanske att man själv har tagit riset och kollat trädet det växt på.

Jag har ett par, tre fruktträd som jag bryr mig om skönheten och långlevnaden på. Dessa beskär och behandlar jag just så att de ska leva länge. Sedan har jag några andra som jag kallar för experimentträd där jag laborerar som bara den vissa år. Ympar, testar beskärningstekniker, strangulerar, rotbeskär och gödslar på olika vis, böjer ned och upp, flätar och gör allt möjligt med för att lära mig vad som händer. På dessa spar jag ofta stamskott t ex, för att de är så lätta att få ympar att klara sig på. Sedan spar jag dem tills de givit lite frukt och nya grenar, och så tar jag av det riset och ympar någon annan stans om jag tyckte om frukten.
Stamskott på de träd jag har lika mycket för skönheten och långlevnaden tar jag ju bort medan de är små.

När man ska få fram mycket och många olika slags frukt och när man ska få ett träd att leva så länge som möjligt gör man alltså inte på riktigt samma vis.
Katarina H
Hej Jan! Ursäkta sent svar ... har haft datorlös semster. Jag har köpt mina ympar på trädgårdsmässan i Stockholm olika år. Och hoppas nu trots Cillas information att de är friska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon