Full version: Löss i måbärshäck
David_Q
Jag planterade en måbärshäck i början på maj och den har tagit sig jättefint. Jag brukar vid torrt väder ge den en rötblöta per vecka.

När jag rensade ogräs idag såg jag att vissa blad (främst toppskotten) var s a s lite hopskrumpna och när man vecklade ut dem så såg man bladlöss och även svartmyror som jag tror mjölkar lössen.

Är detta någon fara, kan jag låta dem hållas eller bör jag göra någonting. Det känns lite jobbigt att spruta 50 meter häck med rödsprit och såpa men behövs det så mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det gör inget med löss i måbärshäcken. Vi hade måbärshäck med löss varje år vid förra huset och inte verkade den lida och man hittade mycket nyckelpigor i häcken (de håller ju till där det finns mat). Vill man minska ner antalet löss något kan man spruta häcken då och då med en hård stråle kallvatten från trädgårdsslangen.
David_Q
Ok, tack, då gör jag så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon