Full version: Hoya lacunosa
Rossi
Äntligen blommar min Hoya lacunosa. Har väntat på den i ett par år. Visserligen är väl jag mer förtjust i de storblommande Hoyorna men den här är ändå rätt söt.

Här är en bild på den:

Pia mitt i Skåne
Jag har också en sådan. Den står här bredvid datorn. När jag fick den som orotad stickling hade den knoppar och den fällde så klart de flesta, men en del knoppar utvecklades faktiskt till blommor. Den började sätta nya direkt efter att den fällt de andra. Stora, maffiga blommor är ju förstås speciella, men denna har faktiskt vunnit mitt hjärta med sin blomvillighet och sin goda doft.
Tjusigt foto Rossi! Kan du skicka lite doft också? rolleyes.gif
Rossi
Doften ja - visst är den härlig! Det var faktiskt så jag märkte att den blommade. Häromkvällen så sa jag till min man "det lukar porslinsblomma" och så tittade jag bakom gardinen och där stod den i full blom!

Hur har du din lacunosa - hängande eller? Jag har en rätt hög kruka som jag har min i men den hade gjort sig bättre hängande eller i en ännu högre kruka.
Pia mitt i Skåne
Just nu är den inte mer än 15 cm lång och fortfarande i "rotningskrukan" tillsammans med ett par andra, men jag kommer att placera den hängande i en ampel. Jag tror att det är lättare att studera och lukta på blomningen om den hänger i ungefär ögonhöjd.
Just nu är det en hel del hoyor som sätter knoppar och pedunklar, bl.a. har min carnosa satt knoppar i år (de första) på 6 ställen. I dag eller i morgon slår de första ut. Skoj, eftersom den verkar vara lite kinkig hos en del...
Rossi
"Pedunklar". Vad är det? Har aldrig hört förut så det vore ju kul att veta.

Jag har en Hoya carnosa som jag tog som skott hos en arbetskamrat för säkert 15 år sedan. Den brukade blomma så fint hos mig men för några år sedan fick den ull-löss som jag inte blev av med så jag tog ett skott av den och kastade resten. Och det skottet har blivit till en stor praktfull Hoya men tror du att den blommar? Nix!

Däremot har jag knoppar och blommor i anulatan och i multifloran.

Min lasiantha har bara orkat med en omgång i år. Den som var så flitig ifjor. mad.gif
Ina
Pedunkel är ett "finare" namn på pinnarna som knopparna kommer på. Dom kallas även ibland för knoppsporrar, men det är visst inte helt korrekt, har jag för mej...
Rossi
CITAT (Ina @ 07-07-2005, 19:20)
Pedunkel är ett "finare" namn på pinnarna som knopparna kommer på. Dom kallas även ibland för knoppsporrar, men det är visst inte helt korrekt, har jag för mej...

Aha! Blomsporre har jag brukat säga. Då har jag lärt mig vad en pedunkel är för något! smile.gif Vilket lustigt ord!

Tack!
Pia mitt i Skåne
Visst, jag använder det jämnt och ständigt för att komma ihåg det och för att impa... biggrin.gif
Det är bra att känna till för de flesta hoyavänner använder det ordet. Man vill ju hänga med i snacket...
Reserv
CITAT (Rossi @ 07-07-2005, 20:12)
CITAT (Ina @ 07-07-2005, 19:20)

Aha! Blomsporre har jag brukat säga. Då har jag lärt mig vad en pedunkel är för något! smile.gif Vilket lustigt ord!

Tack!

Och med det så menar damerna att om man tar bort "överflödiga" små pinnar och slangarna som ränner i höjden så får man inga blommor? blink.gif huh.gif unsure.gif ..........Hoppsan! Kan juh kanske va´orsaken till att min carnosa aldrig blommat sen jag fick den för ca.10 år sen wub.gif Tänk så tokigt det kan bli rolleyes.gif
Ina
Jadu Reserven! OM det är någon tröst så kan jag ju berätta att du inte är den förste som gjort det misstaget! smile.gif

Slangarna med pinnar på är det som om några månader eller veckor kommer att vara fulla med blanka gröna nya blad och prunkande blomklasar. Hoyor är ofta knasiga på det viset att dom jobbar i etapper - först kommer det en lååååång sladd som ser extremt tråkig ut och gör det rätt länge. Först efter ett tag kommer bladen... Jag har hoyor som har sladdat och sen stått still i flera mångder och jag är faktiskt ibland svårt frestad att ta fram saxen jag med! biggrin.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 08-07-2005, 14:28)
Tack!

Och med det så menar damerna att om man tar bort "överflödiga" små pinnar och slangarna som ränner i höjden så får man inga blommor? blink.gif huh.gif unsure.gif ..........Hoppsan! Kan juh kanske va´orsaken till att min carnosa aldrig blommat sen jag fick den för ca.10 år sen wub.gif Tänk så tokigt det kan bli rolleyes.gif

Och du! Om du nu i fortsättningen låter sporren sitta kvar så ta för all del inte bort den när blommorna har trillat av. Det är nämligen så att det kan komma ut nya blommor efter hand på en och samma blomsporre! smile.gif
Maria i Helsingborg
Sitter här och försöker hitta bilder på era hoyor - tänk så fin, Rossi.
Just denna tyckte maken, som sitter här brevid, liknade muffins laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon