Full version: humle
nalta
jag köpte en humleplanta på granngården under våren, jag trodde ju den skulle växa upp och klättra uppför mitt hundbur, men icke det sad.gif hittills har den vuxit omkring 40 cm och ja den lever men inte mera, någon som har tips hur jag ska få min humle att klättra vidare?
den växer i en rabatt med bl a prästkrage och riddarsporre och de mår då hur bra som helst...
Fialotta
CITAT (nalta @ 07-07-2005, 17:16)
jag köpte en humleplanta på granngården under våren, jag trodde ju den skulle växa upp och klättra uppför mitt hundbur, men icke det sad.gif hittills har den vuxit omkring 40 cm och ja den lever men inte mera, någon som har tips hur jag ska få min humle att klättra vidare?
den växer i en rabatt med bl a prästkrage och riddarsporre och de mår då hur bra som helst...

Jag köpte en förra året, tycker oxå det går sakta med min, men den klättrar lite mer i år så det kanske tar ett par år innan den blir pampig
tror inte du gör nåt fel med den...vi får ha tålamod ...jag vet, lite svårt
ibland, trodde den skulle växa fortare smile.gif
nalta
CITAT (maudan @ 07-07-2005, 17:19)
jag köpte en humleplanta på granngården under våren, jag trodde ju den skulle växa upp och klättra uppför mitt hundbur, men icke det  :(  hittills har den vuxit omkring 40 cm och ja den lever men inte mera, någon som har tips hur jag ska få min humle att klättra vidare?

Jag köpte en förra året, tycker oxå det går sakta med min, men den klättrar lite mer i år så det kanske tar ett par år innan den blir pampig

ja du tålamod är inte min starkaste sida, jag vill ha resultat med detsamma rolleyes.gif
Fialotta
CITAT (nalta @ 07-07-2005, 17:20)
jag köpte en humleplanta på granngården under våren, jag trodde ju den skulle växa upp och klättra uppför mitt hundbur, men icke det  sad.gif  hittills har den vuxit omkring 40 cm och ja den lever men inte mera, någon som har tips hur jag ska få min humle att klättra vidare?

ja du tålamod är inte min starkaste sida, jag vill ha resultat med detsamma rolleyes.gif

Ha, ha...jag vet...här är en till...fort ska de gå tongue.gif smile.gif
nalta
CITAT (maudan @ 07-07-2005, 17:22)
CITAT (nalta @ 07-07-2005, 17:20)
jag köpte en humleplanta på granngården under våren, jag trodde ju den skulle växa upp och klättra uppför mitt hundbur, men icke det  sad.gif  hittills har den vuxit omkring 40 cm och ja den lever men inte mera, någon som har tips hur jag ska få min humle att klättra vidare?

Ha, ha...jag vet...här är en till...fort ska de gå tongue.gif smile.gif

när det gäller min trädgård vill jag det ska bli resultat med detsamma, eftersom lägger man ner tid och pengar vill ju jag ha någonting att visa upp efteråt...
Anma
Ja, humle vill ha några år på sig att bli stor, men sen växer den så det räcker och blir över....
nalta
CITAT (Anne R @ 07-07-2005, 21:58)
Ja, humle vill ha några år på sig att bli stor, men sen växer den så det räcker och blir över....

så min humle är helt normal?
Lena
Om man vill ha en snabbväxare så ska man plantera ettårig Japansk Humle från frö, det har jag gjort i några år och den växer otroligt snabbt och är otroligt fin med stora blad

Lena
Anki på Öland
Min humle är på 3dje året och den klättrar raskt upp för 180 cm gunnebostängsel och ner igen. 4 plantor täcker ett par meter av stängslet. Vänta du, nästa år syns inte hundburen.......
Anki
nalta
CITAT (Anki på Öland @ 08-07-2005, 15:28)
Min humle är på 3dje året och den klättrar raskt upp för 180 cm gunnebostängsel och ner igen. 4 plantor täcker ett par meter av stängslet. Vänta du, nästa år syns inte hundburen.......
Anki

jag hoppas verkligen du har rätt... just nu ser den bedrövlig ut
amaira
Var lugn du biggrin.gif den kommer! Humle tar några år på sig, men sedan är den överdådig wub.gif .
HippieSpellan
Du kan få mina, det är som i sagan, man kapar en rot så kommer sju från den... *ryser*när man kollar noga så går det nog att lyfta hela huset på deras rotsystem
violina
CITAT (HippieSpellan @ 11-07-2005, 08:20)
Du kan få mina, det är som i sagan, man kapar en rot så kommer sju från den... *ryser*när man kollar noga så går det nog att lyfta hela huset på deras rotsystem

Håller med. Växer som ogräs och tror man att man grävt upp plantan när man tröttnat på den så står man där med lång näsa när den kommer igen med nya friska krafter. ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon