Full version: Hjälp!
Elihe
Mitt blåregn håller på att vissna eller? Satte den förra våren o den rankan som då växte upp har pyttesmå blad som nu börjar vissna. Nya rankor har kommit från stammen men bladen var nästan vita o ramlade av.Har nu klippt dessa över tre knoppar. Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på eller har samma erfarenhet. Kan det vara den tuffa våren? Mina klängrosor har reagerat på liknande sätt.
Mvh huh.gif huh.gif sad.gif unsure.gif
kristerh
Det har varit en extremt hård vår för klängrosor, så det kan nog ha drabbat ditt blåregn oxså, får den tillräckligt med vatten? de är törstiga.
krister
Elihe
Kan ha missat med vattningen,svårt att veta hur mycket den behöver. Ger den ca 20-30 l i veckan- kanske för lite?Har sandig jord så dräneringen är inget problem.Har gödslat ordentligt med kogödsel o benmjöl o även lagt gräsklipp på. Läste dock häromdagen att den skall gödslas med måtta!!! Det var något nytt för mig!!
wink.gif blink.gif wacko.gif
kerstin z5-6
Det där med vattning .. det är svårare än så - laugh.gif och lättare
man kan aldrig i liter eller annat mått ange HUR mkt vatten en planta behöver
Nu i värmeböljan i sandjord i soligt läge?Din sandjord dränerar bra -men vattnet rinner rakt igenom den
Du ska vattna när det är torrt, och känna efter med handen -gärna kolla i jorden med en planteringsspade EFter det att du vattnat -ska du se att ofta har man bara vattnat det yttersta 4 cm av jorden -så ytligt ligger inte många växtrötter...

Nu denna v-vattnar jag mina klätterrosor varje dag -mycket o länge
smile.gif
Elihe
Kerstin!Håller med dig om det där med vattning! Det är svårt! Har du också sandig jord? Jag har tänkt att om jorden är sandig så rinner vattnet igenom men når bättre längre ner än om man har lerjord, men det kanske är helt fel. I vilket fall så springer jag med hinkar o kannor så armarna känns som aparmar. Blåregnet har jag slängt på 40 l i dag o nu ska jag ut o kolla hur långt ner vattnet har nått!
Är det någon mer än jag som längtar efter lite regn?
MVH
sleep.gif smile.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (Elihe @ 09-07-2005, 12:06)
Är det någon mer än jag som längtar efter lite regn?
MVH
sleep.gif smile.gif laugh.gif

Ja det vore inte så dumt wink.gif jag blev överlycklig när det kom lite moln o skymmde solen alldeles nyss wink.gif rolleyes.gif
krister
kerstin z5-6
Absoluuuut inte! jag vattnar gärna -och E -jag har lerjord -men i mina rabatter har jag en luftigare sort och de är upphöjda -så de torkar rätt fort i dem smile.gif
Elihe
Här i Linköping strålande sol o 32.8 grader på termometern. Några sketna stackmoln o jag flänger som en galning med vattenhinkar, svetten rinner o huvudet dunkar. Vet att man inte ska vattna dagtid men hinner inte med annars. De stackars björkarna börjar släppa blad i torkan. O inget regn i sikte!
wacko.gif wacko.gif blink.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon