Full version: Getingbild
*Felix matte*
Inte kan jag förstå hur den kroppen kan hålla ihop... la ett glas över den 2,5 cm långa getingen och tóg några bilder innan den återfick friheten.

Gossen Ruda
Jag hade införlivat den med min stekelsamling. tongue.gif Ser ut att vara den Vanliga getingen som en gång hette Vespa vulgaris. Tror den har fått nytt släktnamn, Paravespula?
Karin i Småland
Det är väl detta som kallas för "getingmidja" biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Tesa
...undrar hur Marilyn Monroe höll ihop.. wink.gif rolleyes.gif
kristerh
Jag tycker getingarna är ovanligt stora iår, jag har slagit ihjäl ett antal bumlingar, en lät som en helikopter wink.gif kan jag ha fått ett bålgetingbo nånstans i närheten wink.gif hemska tanke.
krister
Milex
CITAT (kristerh @ 07-07-2005, 23:08)
Jag tycker getingarna är ovanligt stora iår

Japp, det är dom här oxå. Men det är färre. Vi har inte hittat något bo på huset i år smile.gif....................än i alla fall.
yla

jag tycker inte man behöver slå ihjäl dessa söta varelser inte bits dom om dom inte blir skrajsna förstås
den här käkar kaviar på rågsmörgås o låter sej väl smaka
råse-marie
ohmy.gif ohmy.gif wacko.gif blink.gif huuuuu........ ryser ..........

JAG AVSKYR GETINGAR mad.gif
kommer dom i närheten av mig så ........

kommer dom inte en andra gång sleep.gif kan tyvärr inte hjälpa det sad.gif
KURT
Slår man ihjäl getingar så kommer man att få fler flugor istället, getingarna är bra insektsjägare. Kommer det in en geting så brukar det vara ganska lätt att fånga den i en glasburk och släppa ut den.
krellus
Cool bild!
Jag har inget direkt emot getingar så länge de inte blir för många om man sitter och äter tongue.gif

Det finns annat att avsky... sork, SOrk, SORK !!! biggrin.gif
Sylvia
CITAT (Tesa @ 07-07-2005, 22:59)
...undrar hur Marilyn Monroe höll ihop.. wink.gif rolleyes.gif

Med hårda korsetter kanske?? tongue.gif biggrin.gif ohmy.gif
kristerh
CITAT (oldwolfie @ 08-07-2005, 00:21)
den här käkar kaviar på rågsmörgås o låter sej väl smaka

Vet du var den där getingen suttit innan den hamnade på din smörgås wink.gif
såg ett tv program där de visade att getingen äter bla döda råttor o andra kadaver i skogen, sedan flyger de till din smörgås wink.gif wink.gif snacka om bakteriahärd.
krister
yla
CITAT (kristerh @ 09-07-2005, 10:11)
CITAT (oldwolfie @ 08-07-2005, 00:21)
den här  käkar  kaviar  på  rågsmörgås  o låter sej väl smaka

Vet du var den där getingen suttit innan den hamnade på din smörgås wink.gif
såg ett tv program där de visade att getingen äter bla döda råttor o andra kadaver i skogen, sedan flyger de till din smörgås wink.gif wink.gif snacka om bakteriahärd.
krister

fniss getingen får såklart egen smörgås inte sjutton delar jag så inte hahaha nej min macka e min macka
så inga problem för mej
laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
forsta
Det är fascinerande hur snabbt de bygger.
I morse upptäckte jag ett getingbo i ett uthus. Det fanns där
inte igår, var inte ens påbörjat då.
Jag tog bort det.
zaaritha
Som jag sagt tidigare:Jag accepterar getingar! De är inte farliga!
Men; som nå´n skrev; de gör nytta!!
Maggan H
Den här bålgetingen kommer flera gånger varje dag och tankar vatten, eller möjligen, hämtar byggnadsmaterial från kokosmattan. Alltid på samma ställe och samma flygväg. Den bor inte på min tomt i alla fall. Hämtar dom vatten till sina telningar? rolleyes.gif
Gossen Ruda
Fin bild med lite innehåll som jag dock inte har svaret på. Kanske är det för att sänka tempen i boet? Jag vet att honungsbiet kan sänka tempen i kupan med hjälp av vatten när det blir för varmt. Dom sprider vatten på bikakorna och fläktar med vingarna så vattnet avdunstar vilket sänker tempen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon