MrsBean
Hej alla vetande!!!

Har en liten undran....!? Jag har satt frö på bla alpaster, blågull,praktklocka, hosta mm. Såddes i mars-april, står i växthus just nu...
men ännu har inte någon blivit nämnvärt stor. Tar det lång tid för dessa att "bli något" ??
Snälla svara på min fråga och stilla min oro av att jag har misslyckats med allihop sad.gif

MVH MrsBean
Fenja
De flesta perenner bildar bara en bladrosett första året och utvecklas och går i blom år två. Nu vet jag inte exakt hur det är med de sorter du sått, men det skulle kunna bero på det. Jag tror inte att du misslyckats i alla fall när de kommit upp!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
men om du planterar ut dem -blir de genast större -har de fått gödning from två veckor efter utskolning -Man kan oftast plantera fösådder från mars redan i början av juni smile.gif
pusillus
Jag har försökt så olika arter av hosta tre år i rad,
utan att få upp en enda planta, tror dom är svåra (eller jag hoppas det för annars beror det ju på mej wink.gif ) Ofta har dom grott men sej tagit flera månader på sej att få några blad. Tillslut har dess sedan förtvinat,trots att jag pratat allvar med dem varje dag.
Hoppas du lyckas bättre biggrin.gif
Pusillus zon 3
kerstin z5-6
Hosta gror lätt om frösådden hålls fuktig och + 22 -lite åt det varmare hållet alltså -sen tar de lång tid att bli nåt " men under lysrör växer de bra och är redo för utplantering i juli
år 3 är de stora rosetter:)
MrsBean
Hej och tack för era snabba svar.
....känner mig lite lugnare nu... smile.gif
..Så Kerstin...du menar att jag kan sätta ut dem i rabatterna redan nu?!
De har ialla fall fått tre -fyra blad vardera.....eller ska jag låta dem stå i kallbänken över vintern, så kommer de igen till våren!?
Vad fördrar ni?

Tre hosta har kommit upp med två-tre blad......ska jag även låta dem övervintra i kallbänk eller de behöver bättre ompyssling??

Kram Mrs Bean
kerstin z5-6
kallbänken gör att du lättare hittar dem och de växer bra där , i rabatt får de konkurrera med annat , nästa sommar kan du sätta ut den i rabatten ..-Om du har plats i kallbänken -det har aldrig jag laugh.gif laugh.gif laugh.gif
angylp
Jag har också själv förodlat olika typer av perenner... Om man inte har någon kallbänk, finns det några andra sätt att övervintra dem för utplanering nästa år ? Duger t.ex. uppvärmt garage ? Behövs belysning ?
Gloriana
Jag hinner aldrig bygga de där bänkarna jag behöver......
Jag har sått mycket perenner och annat genom åren och min erfarenhet är att plantor mår absolut bäst i backen och inte i kruka över vintern. Vill man övervintra i kruka kan de stå i bänk eller någon annatstans under tak. Snö är bra för dem men oftast tinar den och fryser också helt okontrollerat sad.gif
Och då bliver det en isklump i krukan och det tycker växterna väldans illa om på våren när vattnet inte kan rinna ur krukar pga av att jorden delvis är frusen. Mao, plantera ut så mycket som möjligt i jord på ett eller annat sätt. Då är chansen absolut bäst att de klarar sig.
kerstin z5-6
Oavsett om de står i kruka eller inte ska de naturligtvisgrävas ner ! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon