bikiv
För några år sedan sådde jag borstnejlikor som planterades ut på friland i augusti. Efter några veckor var alla plantor borta! Någon /något hade ätit upp allt! mad.gif

I år kommer, på en helt annan plats, en planta, som jag till 100% är säker på att det är borstnejlika. Men inte en minsta blomknopp.

Tänkte försöka i år igen. Kan jag så nu och plantera ut i slutet av sommaren? (Har numera växthus).

Eller ska man så direkt på den tilltänkta växtplatsen i rabatten? Finns i och för sig inte mycket plats där just nu!
Elizabeth
Min erfarenhet av borstnejlika är inte särskilt stor, men trots det vill jag berätta att jag sådde borstnejlika i småkrukor förra året någon gång i början av juli tror jag, planterade dem ut sedan i en pallkrage på tiilväxt under ca 2 månader (brist på plats i ordinarie rabatten) och sedan på sensommaren flyttade jag dem till rabatten. De såg inte vidare ut i våras men nu blommar de för fullt. Så det funkade bra.
bikiv
CITAT (Elizabeth @ 07-07-2005, 22:28)
Min erfarenhet av borstnejlika är inte särskilt stor, men trots det vill jag berätta att jag sådde borstnejlika i småkrukor förra året någon gång i början av juli tror jag, planterade dem ut sedan i en pallkrage på tiilväxt under ca 2 månader (brist på plats i ordinarie rabatten) och sedan på sensommaren flyttade jag dem till rabatten. De såg inte vidare ut i våras men nu blommar de för fullt. Så det funkade bra.

Tack för tipset Elizabeth! I morgon blir det sådd och plats finns i pallkragen!

Borstnejlika är väl en riktig "mormorsblomma" och har alltid funnits i trädgårdar se´n jag var barn! Hoppas det kommer att funka!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du känner någon med borstnejlikor så kan man även tigga gamla utblommade blomklasar där frökapslarna börjat torka. Mina borstnejlikor har jag nämligen fixat genom att slänga gamla torra blomklasar från borstnejlika i rabatten och det finns bortsnejlika numera lite här och var i olika färger.
yla
sen e de väl så me borstnejlikan att den blommar först andra året eller har jag fel nu
hm hm så tror jag det r
hos mej kommer dom lite här o där o jag tycker dom e sååååå fina rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Borstnejlika är en växt som jag dragit fram genom att använda mig av "karamellmetoden".

Tar en burk, skär ur botten. Sätter burken i ett trädgårdsland, sår, sätter på locket och tar bort det ibland för att vattna.

När växten grott tar jag bort locket och vips har jag min växt där jag vet att den är.

Sedan, kanske nästa år, planterar jag om den
Christer i Falköping
Borstnejlikan blommar andra året (fast det finns visst ettåriga sorter också). Bäst lyckas man om man slänger ut fröer lite här och var i rabatterna. De som då trivs på sin plats, blir fina plantor. Sedan bildar de sidorosetter och självsår sig, så att man ständigt har dem i sin trädgård.
Christer.
bikiv
Åh tack, vad många bra tips! Nu får jag pröva mig fram. Något måste väl ändå lyckas rolleyes.gif

Fiffigt det där med "karamellmetoden" det bör man ju kunna använda till fler växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon