Dzad
Har inte varit under 20 grader i skuggan den senaste veckan. Det värsta jag sett var då det var 41 grader i solen.

Planterade för en månad sen snart perenner som jag köpt, praktbinka och buskflox i ganska södrigt läge, men ändå lite skugga. Både skulle ju liksom planteras i soligt läge, men även de mindre varma dagarna tycker jag bladen blir mjuka och växten lite hängig på speciellt binkan då... står det full sol ska de väl klara det också? Tänk om jag planterat på ett ställe där den stått i ljus på kvällen och morgonen också, vilket den inte gör nu.

Blomknopparna hänger också på binkan... blev rädd att de inte skall lyckas så nu har jag satt upp solskydd åt den... har inte varit en mulen dag på en vecka så började bli lite orolig.
Dumt eller bra gjort? Får bara lite direktljus nu.
Fenja
Om jag var du skulle jag vattna ofta på kvällen när solen gått ner och temperaturen sjunkit lite. Vattna sakta och med stril, 10-20 liter per planta minst. De behöver den hjälpen nu när de ska etablera sig. Ljuset är i sig inget problem nu när de är avhärdade, vore jag du skulle jag ta bort "ljusskyddet".
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
När det är såhär varmt kan man måsta vattna nyetablerade perenner både tidigt på morronen och sent på kv'ällen ..
Dzad
CITAT
Ljuset är i sig inget problem nu när de är avhärdade, vore jag du skulle jag ta bort "ljusskyddet".

Ja fast marken håller jag fuktig/våt hela tiden i princip.
Ljusskyddet tycker jag fått blomknopparna att utveckla sig lite mer... (ska blomknopparna vara hängande på binka?)... fast nog ska jag ta bort det då det blir nån lite mer halvmulen dag.

Off topic: ARGH. Idag var skatungarna, som lärt sig flyga bra men som inte verkar rädda alls och för mycket oljud, och "undersökte" mina ettåringar. 3 stycken växter förstörde de.
Fenja
CITAT (Dzad @ 10-07-2005, 00:30)
Off topic: ARGH. Idag var skatungarna, som lärt sig flyga bra men som inte verkar rädda alls och för mycket oljud, och "undersökte" mina ettåringar. 3 stycken växter förstörde de.

Katt håller de marodörerna från rabatter och tomt! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Dzad
Haha. Jaså, förutom skatorna så är det just katter som varit mitt största problem! Har grävt sönder många små växter denna sommar.
rolleyes.gif
Maggan H
Hunden tar rätt på både fåglarna och katterna.... biggrin.gif biggrin.gif
Allis
CITAT (Dzad @ 10-07-2005, 13:16)
Haha. Jaså, förutom skatorna så är det just katter som varit mitt största problem! Har grävt sönder många små växter denna sommar.
rolleyes.gif

ja, katter tycker om öppen jord .Därför ska du plantera tätt tätt så har dom inte en chans att krafsa i rabatterna tongue.gif
Emmaibäcka
Planterade oxå en hel del perenner, men även buskar och träd när vi flyttade i juni. Har litte smått panik just nu, vattnar o vattnar men det är så många så jag vet inte hur jag ska hinna med sad.gif Hoppas på en hel del regn!

Appropå katter och fåglar i trädgården så måste jag berätta om mina husdjur... hönorna burrar upp i rabatterna, jag springer dit och planterar om och vattnar, katterna hittar det "uppkrafsade området" och sätter sig på toalett där, jag springer dit och planterar om och vattnar igen, hundarna hittar katternas toalett och gräver upp (mkt smaskigt!) Vid det här laget sliter jag mitt hår, planterar om igen och vattnar....

Vänner som besöker oss nu undrar varför det ligger barrikader runt rabatterna numera...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon