Jill-Ulrika
Eftersom min persilja fullkomligt väller fram och tar över bland kryddorna här hemma undrar jag om det finns någon käck huskur där persilja ingår som ingrediens? Finns det kanske andra användningsområden för persilja än enbart som krydda? huh.gif
Fenja
Romarna i Asterix har den i öronen när de inte vill höra Troubadix spela och sjunga... tongue.gif
Mvh
Fenja
Tesa
Man kan gnugga in sig med persilja mot knott...luktar bättre än djungelolja.. tongue.gif

CITAT
Fenja Skickat den 07-07-2005, 23:35
--------------------------------------------------------------------------------
Romarna i Asterix har den i öronen när de inte vill höra Troubadix spela och sjunga...  
Mvh
Fenja

Hysteriskt rooooligt *gapskrattar* laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jill-Ulrika
biggrin.gif Bra förslag!
Men kom, för all del med ännu fler rolleyes.gif
Rossi
Sånt här är jag också intresserad av. Tar gärna emot förslag på persilje-kurer.

Den enda "huskur" jag känner till med persilja är att det sägs att om man äter den tillsammans med vitlök så ska den ta bort den trista vitlöksandedräkten. Vet faktiskt inte om det fungerar.
Tesa
Persilja är giftigt för papegojor...men vad den informationen skulle kunna användas till som huskur vill jag inte säga... unsure.gif rolleyes.gif
Blomstertanten
Om man vill bli Stålmannen är det jättebra att äta mycket persilja !
Massor med järn i den ! tongue.gif

Skämt å sido !

Persilja är urindrivande har jag för mig.
Men om man ska äta den som den är eller tillreda på något vis har jag ingen aning om. unsure.gif
Blomstertanten
Hittade denna sida !

Mer om persilja

Persilja

Urindrivande och slemlösande !
Hannele
CITAT (Jill-Ulrika @ 07-07-2005, 23:25)
Eftersom min persilja fullkomligt väller fram och tar över bland kryddorna
Baka bröd, lik nässelbröd.

Min mors bröd med persilja, morötter och rödbetor:

Jill-Ulrika
Hannele: Det ser jättegott ut, det riktigt vattnas i mun, har du något recept?

Blomstertanten: Det var bra länkar du surfat fram, särskilt den här Intressant persiljesajt!
Att det gick att färga med persilja lät inspirerande(då måste det ju gå åt en heldel persilja) men gissar att det blir nån trist brunaktig färg, eller?*hoppfull*
Hannele
Mammas persiljabröd

½ l mjölk + vatten, 37°
½ paket jäst
ca 25 g smör
1 ½ tsk salt
½ dl sirap
200 g kornmjöl
ca 800 g vetemjöl
1-2 dl persilja + nässlor

Blanda allt, knåda, låt jäsa, baka 2 limpor, jäs igen på plåt.
Värm ugnen till 225°, sänk till 175° grädda ca 30-40 minuter.
Zarah P
Om man vattnar med persiljeavkok får man bort de där små irriterande blomflugorna... Sedan har jag något vagt minne av att man kan skölja håret med det av en eller annan anledning. Antingen var det lugnande för irriterad hårbotten, eller så var det till för att fördjupa glansen i brunt hår. Tror jag... wink.gif
Men jag är inte säker alls. Jag får traska ner i källaren och försöka hitta min gamla "mormors huskurer".
smile.gif
SOLVEIG
Persila= järntillskott!

Om du inte vill ha den som krydda så är ju tipset att käka den för att undvika vitlöksdoft ( varför man nu skall vistas i sådana kretsar som inte accepterar det). Har för mig att det finns i "hälsokostpreparat" för dylikt ändamål.

Min persilja har överträffat sig själv i år. Massor, och stor. Får väl börja skörda nu = finklippa bladen och lägga stjälkarna för sig till höstens och vinterns soppor, för att inte tala om att stoppa in i mikrokycklingen. Mums.

Jag är persiljefan, det kanske märks?

MEN! I bakhuvudet på mig klingar någonting om att persilja är giftig i något sammanhang,kommer inte ihåg vilket! Någon som har någon tanke om detta? wink.gif
Hired-Gun
Möjligen kan den eteriska oljan användas på samma sätt som man använt den pressad färsk persiljesaft: Man har gnidit in den på huden till skydd mot mygg och också mot svullnad och smärta av insektsstick. Persilja drar också samman blodkärlen och oljan bör kunna användas på blåmärken, brustna blodkärl och hemorrojder.
Hårvård Persilja sägs stimulera hårväxten och vara effektivt mot huvudlöss.
Fast tvål Används som tvålparfym.
Hudreaktion Hudirriterande. Fotosensibiliserande.

--------------------------------------------------------------------------------

Mat och dryck Oljan (liksom olja ur bladen) används i livsmedelsindustrin för att smaksätta köttkonserver, såser, korv, pickles och kryddblandningar. I grönsaksrätter kan så mycket som 1,5 % eterisk olja ingå.
Invärtes bruk Använd i vattendrivande kurer; det är apiol som ger den urindrivande effekten. Oljan är också kramplösande, här är det både apiol och myristicin som verkar. Större doser ger livmodersammandragningar, därför använd som ett hjälpmedel vid förlossning. Terapeutisk dos är 1-4 droppar.
Giftighet Både myristicin och apiol verkar kraftigt sammandragande på livmodern och kan framkalla abort. Apiol kan också skada levern, göra hjärtverksamheten oregelbunden och förlama centrala nervsystemet. Oljan ska inte användas vid leverskada eller allvarliga njurproblem som njurinflammation. Den kan också irritera slemhinnorna i mage och tarm (inflammation). Tagen invärtes kan oljan göra huden solkänslig.
Olika utdrag av persiljans frön och blad prövades liksom den myristicinrika muskotnötsoljan som hallucinogen på 60-talet och oljan kan förvisso ge hallucinationer, till priset av epilepsiliknande kramper och kroniskt fördärvade njurar och lever. Doseringen är vansklig eftersom innehållet här som i muskot varierar kraftigt mellan olika oljor.

http://www.shenet.se/ravaror/eopersilja.html
timjantove
Persilja är så gott så den kan man äta mycket av (fast inte när man är gravid). Gör en persiljesallad med hackad lök, tomater och persilja i massor. Blada i coscos. Salta och peppra. Sätt persiljeblad i vanlig sallad också.
En ansiktsmask med perilja mixat med yoghurt gjorde jag en gång. Bra att skrämma sin karl med när man har grönt ansikte. tongue.gif
Hultis
Hej om man kokar upp 1/2 l vatten & lägger i en knippa persilja som får dra i ca 1/2 tim & sen silar, det botar eller åtminstonde lindrar blåskatar & urinvägsinfektion. Har botat mej med detta för flera år sen men för några veckor sen hade jag urinvägsinfektion & vart tvungen att få pencelin & när jag slutade med persilje-vattnet vart besvären värre under dom första dagarna innan pencelinet börjat verka... rolleyes.gif
Jill-Ulrika
Aj då. Själv har mitt problem med att inte veta vad jag ska göra med min persilja ersatts med mjöldagg på persiljan. Deprimerande sad.gif
Karamell
Jag plockar och fryser in i små påsar. Gött att ha ifrysen hela vintern sen smile.gif

Gillar du falska sniglar så går det ju åt lite persilja där. Man tar stora fina champinjoner och vrider ur foten. Hatten lägger du uppochner på ett fat. Fötterna hackas i små små bitar och blandas med smör, vitlök, salt och persilja. Geggan klickar du i champinjonhattarna. Kör i micro tills champinjonerna blivit lite mjuka och smöret smält. Njut med lite nybakt ljust bröd. Mums!
hulda
Lyckotanke......giftigt för sniglar.....JÄTTEGIFTIGT....eller är det bara jag som har problem med sånna? mad.gif
sanna
Jag brukar torka persilja och använda det i mitt eget örtsalt. Har inget recept, tager vad jag haver. Fast libbsticka och persilja ingår alltid.

Jag fryser naturligtvis persiljeöverskottet också. Då brukar jag inte hacka persiljan först, utan stoppar in stjälkarna som de är i en plastpåse och smular sedan ut det jag behöver. När persiljan fryser blir den spröd och lätt att smula sönder.
Mixi22
(inte för att vara sådan) Men man kan av Petroselinum crispum (persilja) göra en olja som kan användas som drog. Efekten blir lugnande/sederande men kan vara giftigt pga persiljans innehåll av olika ämnen när man gör oljan. Effekten blir olika starka beroende på vilken del av växten du använder.

Annars kan du ju göra en underbar lax bufé med kall citron sås med pesilja i, med potatis eller något x)=) Finns massor med maträtter man kan ha det i, bra använd fantasin ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon