Hej allesammans!
Nu har jag efter många om och men äntligen fått mitt komposteringstillstånd för latrin
Att man kan kompostera i pallkragar vet jag men kan man använda dem som latrinkompost om man fixar lite?
Jag har nämligen kollat lite ritningar på hemmagjorda latrinkomposter på nätet och de verkar väldigt simpla utan någon riktig botten, bara presenning som vattentätt bottenmaterial.
Då borde man ju i princip kunna använda pallkragar med dubbel presenning/ dammpresenning i botten samt bygga ett lock. Eventuellt klä med finmaskigtnät på insidan för att hindra smådjuren från att ta sig in.
Någon som har provat detta?
Tinha
Har man vattentätt matierial i botten så behöver man nog inget nät på sidorna. Det kan nog vara bra att ha två st också, en aktiv och envilande, de kan plceras tät så att man kan ha ett gemensamt lock (det kan vara bra med lutning på locket så att regn rinner bort).
Jo jag hade tänkt göra två behållare med fem pallkragar i varje. Det du skrev om locket var bra, det ska jag göra. Jag tror det kan bli bra och snyggt eftersom man kan måla i en färg som matchar.
Tror du det räcker med vanlig presenning i dubbla lager eller ska man köra med dammpresenning?
Jag kollade lite regler och detta var vad jag kunde hitta:
Komposten ska ha två behållare för växelvis användande.
Komposten ska vara vattentät i bottenskiktet och minst 30 cm upp på väggarna.
Locket ska vara tättslutande men ventilerat. Ventilen ska flugsäkras.
vara ventilerad (ventilationen ska förses med insektsnät)
Inga möss ska kunna ta sig in, dvs. inga sprickor eller mellanrum får vara
mer än 9 mm.
Enda problemet med botten är väl om man skall röra om eller när man skall lasta ur det färdigkomposterade materialet så riskerar man att skada bottenskiktet. Men jag tror att en presenning är tillräcklig tät, så får man byta den när man skall tömma komposten. En kompost av pallkragar kan ju plockas i sär när man skall lasta ur det färdigkomposterade materialet .
Jo det där med omrörningen har jag tänkt på, men om man använder ett kvastskaft med en rund ände eller liknande så kan man ju inte skada botten och har man dubbel botten borde det hålla. Sen så får man ju vara försiktig när man tömmer, med andra ord så är det ignet jobb för gubben min... :-)
Jag testar, de kan inte göra mer än att skjuta mig om det skulle misslyckas. Jag har en reservlösning fall i fall...
Om den skall fungera vintertid så msåte den isoleras på något sätt, annars kommer komposteringen att avbrytas.
Vi kommer inte att använda den året runt så det kanske inte spelar så stor roll? Vi ska ha den i sommarstugan. Annars får jag sätta frigolit runt om och räfsa upp en massa löv omkring den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.