Sven Karlsson
08-07-2005, 10:06
Jag skulle vilja ha kontakt med sådana som önskar mera Fart på att få in mera resistenta sorter? Erlandsson i Hallstahammar kan behöva avlastas av oss "nybörjare"? Vi behöver hjälp att få tag i friskt ympris varje vinter och vår? Sorter som Rajka, Rubin, Regina, Höstdessert, Angold, Korin med flera. Om man söker på resistentan äpplen på tyska så funderar man vart de som i sverige som ivrar för mindre sprutning finns? Jag har sökt i flera år ock saknar kontakter i sverige? Är det bara Erlandsson och Jordbruksverket som vågar hålla hög stil och tala om att han jobbar med eko-odlingar?? Ni andra vart är ni, när andra börjar ta kontakt med mig, en nybörjare med 70 olika sorter varav en del är resistenta mer eller mindre mot olika saker. Nästan allt på B-stammar(B 9 B396 B491) några på A2. Kommer i vinter att ympa Antonovka på B491 ock på söder sida olika framtida ympsorter? Sned kordong 0.60 m i avstånd. Kommer snart med bilder på mina trän. Hör av er även ni som är "vanliga" ock ni som jag vill prova olika sorter?
Hej Sven! Kul att du tagit in så många sorter och bra är det att försöka med sådana som verkar härdiga och motståndskraftiga. Visst är du väl medlem i Pomologiska sällskapet (och visst har jag frågat dig förut)?
I föreningen finns det fler som odlar många sorter. Själv har jag kanske 40 eller 50 ympade i mina träd eller på grundstammar. I början hade jag ordning på dem, nu råder visst kaos.