primavera
Funderar på att köpa träd till våran trädgård, på grund av min mans allergi var vi tvungna att ta bort björkarna som fanns när vi flyttade in, nu ser det ut som en golfbana! biggrin.gif . Funderar på lön tycker den har så vackra blad, har ni några tips på träd som passar och när skall man plantera de isåfall...
KURT
Det är nog tveksamt om en pollenallergi verkligen påverkas av fall det finns träd på tomten eller ej. Man kan plantera krukodlade (träd med jordklump) i princip hela året, bara det går att gräva. Men planterar man när det är så varmt som nu så måste man vattna extremt mycket. Det finns ju väldigt många träd att välja på, men jag tcyker definitivt att ni också skall välja några fruktträd, ovasett om överhuvudtaget är intresserad av att ta hand om frukten så är fruktträd ändå ett bra val.
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken växtzon bor du i (värmland har ganska många zoner)? De flesta lövfällande träd går allra bäst att plantera när de är i vila = sen höst eller tidig vår. Men numera säljs träd ofta i kruka och kan planteras hela odlingssäsongen men det brukar inte vara det bästa ändå att plantera mitt i sommaren man får vattna så hemskt mycket då.

Hur stora eller små vill du ha träden?
primavera
Tack!, vi har redan två äppelträd, körsbär och plommon.
Men med en yta på 1600 kvm så behövs det nog lite till, det kan vara trevlig att kunna ligga under ett träd utan att få frukt i huvudet biggrin.gif .
primavera
Jag bor i Karlstad vet inte exakt vilken zon det är om jag skall vara ärlig...det jag tänker mest på är att jag har mycket sandig mark, bor ganska nära älven så det kankse påverkar också.
Storleken spelar ingen roll..sägs det tongue.gif men jag skulle vilja ha något som inte behöver 40 år för att se någorlunda stor ut.
Åsa, mälardalen zon 2
Då borde det vara runt zon 2-3 vilket ger ett stort utbud att välja mellan.

Det finns många lönnar att välja mellan både röda och gröna, vill man ha lite mera udda saker finns det även sådant som strimlönn. (de röda sorterna drabbas tyvärr lätt av mjöldagg)

andra träd man skulle kunna tänka sig i din zon

Manchurisk valnöt

Hästkastanj (det finns sterila sorter som inte släpper så mycket frukter)

Eller kanske någon bok.
Big Gardener
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-07-2005, 12:44)
Hästkastanj (det finns sterila sorter som inte släpper så mycket frukter)

Aesculus hippocastanum 'Baumannii'

Det finns massor av träd att välja mellan. Tror att det finns en hel del trådar i denna avdelning att hämta information och inspiration från
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon