Full version: Vintergrn hck
Sanne78
Vi och vr granne frsker komma verens om ngot vi kan ha i tomtgrns. Vi funderar nu p en vintergrn hck. Vad finns det d att vlja p?
Vintergrn liguster
Idegran (kanske inte det bsta d grannen har tv sm barn)
Tuja

Vilken av dem vxer snabbast? Vilken blir ttast?

Finns det andra alternativ p tta, vintergrna hckar som man kan hlla kring 1,8 m hga och som inte blir fr breda. Vi bor i nord stra skne.

Kom grna med tips frslag och bilder!
sa, mlardalen zon 2
Det som vxer snabbast r thuja (och den fortstter vxa snabbt ven efter den ntt nskad hjd). Thuja klarar klippning ganska bra.

Vintergrn liguster r ofta sisdr vintergrna det beror p om man hittar en bra plantskola som har bra koll p att det r rtta sorter och kloner. liguster slpps bara upp 15-20cm i hjd per r s snabbt blir den inte hg.

Idegran vxer oftast inte s hemskt snabbt. Det finns sorter utan br ifall man r rdd fr att grannens ungar ska bli frgiftade ven om ungar faktiskt inte brukar bli frgiftade av vxter det r mer farligt fr barn att vistas inomhus dr det finns diskmedel, toarent mm. n i en trdgrd dr det finns idegran ifall man tittar p giftinformationens statistik. (ven thuja och liguster r giftiga s ska man utesluta alla vintergrna vxter som r giftiga s blir det nog inget att vlja mellan)

Avenbokshckar verkar trivas i skne, kan hllas smal och klippas i nskad form men jag vet inte om man ska kalla den vintergrn snarare vinterbrun, de gamla bruna bladen sitter kvar under vintern och trillar inte frren till vren.

Andra vintergrna hckar fr skneklimat r som kan vara alternativ r

Buxbom
Jrnek
MrNorth
rdbladig smllspirea r ocks vldigt fin om man vill ha nt som bryter grsmattan... har fr mig den r vinter "grn"

/henrik
Ingo
CITAT (MrNorth @ 13-07-2005, 14:51)
rdbladig smllspirea r ocks vldigt fin om man vill ha nt som bryter grsmattan... har fr mig den r vinter "grn"

/henrik

Nej, den fller alla bladen, tminstone i zon III (och jag har inte hrt att det ska vara annorlunda annorstdes).

Fr vrigt: Som hck undrar jag om rdbladig smllspirea (physocarpus opulifolia 'Diabolo') kan funka som annat n frivxande. P hrd beskrnings svarar den med att skjuta mycket lnga och kraftiga skott - den frgrenar sig allts inte s mycket som man skulle nska fr att den ska funka som klippt hck. Men jag har inte prvat s vem vet.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon