primavera
08-07-2005, 11:25
Hej igen, passar på att fråga på engång, har ett plommon träd sen ca 5 år sen, den har aldrig blommat vad jag har sett och har aldrig gett frukt, däremot så har den löss varje år, jag märkte här om dagen att den inte växer speciellt mycket heller

.
Hjälper att bespruta? är det ohyran som gör att den inte växer?, behöver den en "han/hon kompis"
Hej,
Just om detta med utevliven blomning på stenfrukt diskuterade vi nyss. Gör några sökningr så får du många bra råd!
ot löss på plommon kan man oftast vattnspruta när man ser dem, men det bästa är att spruta olja på grenverket innan bladsprickning. Majsolja bladad med vatten brukar jag använda för att kväva äggen.
I övrigt gäller at stärka trädet när det förlorar bladmassa. Luckra joden under kronan och gröngödsla.
primavera
08-07-2005, 11:32
Tack för tipset!
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2005, 11:34
Vissa plommonsorter tar väldigt lång tid på sig innan de kommer in i den generativa fasen och bildar blommor (+ sitter trädet för skuggigt kan det bli dåligt med frukt och är trädet dåligt härdigt kan det ju hända att blomknopparna fryser). Vet du vilken sort du planterat?
Om trädet inte ens blommar så är det inte en pollinatör som behövs, och om trädet inte ens växer låter det som om det inte trivs så bra. Om trädet står soligt i bra läge men ändå inte trivs kan man se till marken och ex. ta bort gräs under trädet, trädet mår bättre av öppen jord eller med en marktäckare som inte konkurrerar lika mycket som gräset. Testa gräva ner gödsel runt trädet tidigt i vår och se till så trädet har vatten ända från våren.
Det mesta av lössen kan du spola bort med en stråle kallvatten, lössen tar inte död på trädet.
Jan af Lisö
08-07-2005, 12:08
Vill gärna hänga med på frågan, jag har familjeträd plommon (Viktoria, Opal, Czar och Rene Claude d'Oullings) planterat 1999 som fortfarande har bara enstaka blommor och jag börjar bli otålig. Ymparna sitter på någon egendomlig stam som heter Meritare och vad grundstammen är vet jag inte.
Trodde att tre av mina fyra sorter skulle vara tidiga, men nej. Vill säga att trädet står soligt, har inget gräs runt rötterna, hade gröngödslingsväxter i fjol. Trädet ser frodigt och bladen ser gröna och fräscha ut.
Om grenvinklarna på huvudgrenarna är smala som de brukar på familjeträd så tar trädet tid på sig. Grenverket blir då ganska upprättstående och trädet gör som det ska, dvs satsar på vegetativ tillväxt först.
Åtminstone Victoria brukar kunna ge någon slags skörd på 5-6 år. Med denna brukar det så småningom blir problem med för mycket frukt som knäcker grenarna och kräver kartgallring för att inte få fruktmögel, så jag vet inte hur lyckat det är att sträcka ned grenarna i mer horisontalläge.
Har du beskurit trädet?
Jan af Lisö
11-07-2005, 08:45
Jag brukar göra en lättare gallring på höstarna, främst skott som växer inåt trädet eller vuxit extremt mycket under säsongen eller om det växer 3 eller flera skott från samma stället. Kan det vara anledningen till utebliven blomning ? Trädet är dock inte högre än ca 2 meter, trots plantering våren 2000. Skulle trädet användas som prudnadsträd så vore det jättefint !!!
Tycker det är lite konstigt att svagväxande sorter som Viktoria, Czar och Opal blandas med starkväxande Rene Claude d'Oullins på samma träd.
Vet inte helller vad Meritare, som används som stam i trädet, är för något. Kan den orsaka sen blomning ?
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2005, 11:45
Angående plommonsorten Meritare: tittar man i SKUD och går vidare och tittar varifrån de har fått uppgifterna om sorten så blir man hänvisad till Elitplantsstationen så det borde vara en sort som Elitplantsstationen har förökat och sålt så de kanske vet något om sorten för det verkar inte finnas så mycket info när man söker på nätet, kanske de också vet hur den funkar som stam till ett familjeträd.
Jan af Lisö
11-07-2005, 13:24
Åsa, tack för tipset om Elitplantstationen. Där hittade jag lite info om Meritare, mer som en egen sort än stam/grundstam, men av intresse ändå:
Status: Elit
Zon: I-II(?)
Selektion: 'Opal' X 'Ontario'. Balsgård, SLU, 1985.
Prekärnplanta: Hortikulturell växtförädling, Balsgård, SLU.
Kärnplanta: Växtskyddsvetenskap, avdelningen för virologi, Alnarp, SLU.
Mognar: I början till mitten av augusti, en vecka tidigare än Opal. Avkastning: Medelgod till god, 20-30 kg/träd.
Fruktkvalitet: Frukten är över medelstor, 45-50 gram, oval till elliptisk. Färgen är vackert röd-mörkröd. Huden är tunn och köttet ganska fast, sött, något syrlig med god smak. Stenen lossnar lätt från köttet.
Växtsätt: Trädet växer medelstarkt utbrett och blir inte stort.
Övrigt: Sorten marknadsfördes först i Frankrike. Trädet blir relativt litet, bildar rikligt med fruktved, har attraktiva frukter samt mognar tidigt vilket gör sorten intressant. På egen rot!
Tyvärr inget uppslag om varför mitt plommonträd vill inte blomma, står ju tom: "mognar tidigt"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.