dammkillen
vad är era erfarenheter av sådana gångar/plattor?

på ett ställe fanns det sådana fyrkantiga träkubb lagda och de var liksom mjuka att gå på. behagliga på något vis.

jag har timmerstockar som jag tänker testa göra kubb av och se om jag kan lägga lite någonstans för att se hur den blir
Ina
Jag har en väninna som har en "kubbaltan". Den är urgammal och inte sådär värst praktisk längre, men mycket vacker! Exakt hur gammal den är vet jag inte... Hennes kubbar är runda.

Jag tror att underjobbet är viktigt precis som när man ska lägga stenplattor. Det som har hänt med väninnans altan är att en del av kubbarna ruttnat - speciellt i ena hörnet av altanen. Det är svårt att byta ut enstaka kubb för att de har blivit så invaderade av bland annat gräsrötter så de sitter fast i marken.

När jag tittar på den gamla altanen så tänker jag att det är extra viktigt att dränera så att det inte står vatten kvar så kubbarna ruttnar onödigt fort. Att hålla undan gräs och ogräs är nog också något som kan förlänga livstiden.
dammkillen
undrar om det är när man använder sand under kubbarna som gången känns mjuk att gå på?

kanske jord räcker för att gången ska kännas mjuk att gå på.

det vore härligt att ha en slingrande kubbgång genom trädgården =)

man skulle då helst ha väldigt väldränerat under så att det blir lång livslängd. kanske den håller tio år.

träet verkar tyst att gå på. det känns ju skillnad mellan att gå på stenplattor och träkubb.

de där träkubben jag gick på var mörkbruna, jag vet inte om de var strykna med något medel eller om de fått den färgen av tiden. annars var sån mörkbrun färg fint.
de är nog strykna, för trä som ligger ute blir väl bara grått, inte mörkbrunt. det var ju just den där mörkbruna färgen som var bra tyckte jag.

det är otroligt charmigt att se årsringarna och sprickor i träet.

timmret jag har ju två släta sidor och två runda kanter så det blir lite knivigt att lägga ihop dem tätt, men nu har jag testlagt halva inne på halva

Lena N
Jag har i år upptäckt fördelarna med en ogräsbrännare för att hålla plattskarvarna ogräsfria. Hur fungerar en ogräsbrännare på träkubb? Man ska ju inte elda så att det börjar brinna, bara hetta upp ogräsbladen. Jag har använt brännaren intill slipers utan att jag kan se någon förändring i utseendet. Någon med erfarenhet här?
dammkillen
man kanske bränner trät lite lätt för att få till en brunare färg?
jåj
Ett gamalt knep att rötskydda trä är att bränna det!
Dett borde funka mycket bra ....

JÅJ
mulle
Lena N, var har du köpt din ogräsbrännare? Jag har sökt och sökt....
Mulle
Lena N
På OBS!-byggmarknad i Hässleholm den 6 maj i år. 199 kr för brännaren och 29 kr/st för gasflaskorna. Har just bytt till gasflaska nr 2.
mulle
Det var billigt! Jag ska kolla de OBSar som finns närmare mig!
Tack!
Mulle
Xelma
Det är fint med kubb, men väldigt halt då de ofta täcks av lite alg och mossa. Även om man håller efeter det är de hala vid regn. Så gå försiktigt rolleyes.gif
dammkillen
Jaha, det är något i träet som gör det halt? sten blir väl inte hal. skrovligare yta på sten kanske?

det är kanske att trä drar åt sig mera vatten än sten och därför blir den halare. Ja, det var ju inte så bra

Det är kanske bättre med stenläggning? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon