rosita
Är den gula skalbaggen med svarta prickar släkt med nyckelpigan? Äter den också löss?
tullmejs
Det finns en 24-prickig nyckelpiga som är gul med svarta prickar, har för mig att den inte alls är lika bra, kanhända rentav av ondo. Men jag minns inte - brukar aldrig se den i mängd ändå :-)
Reserv
Vad jag vet om den gula Nyckelpigan så äter den bladen på våra perenna växter. Den verkar hålla sig ifrån Kirskålen mad.gif och äter helst på det jag vill ha kvar. Bits gör den lille rackarn också, svider som attan. huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
På den här sidan hittas en gul nyckelpiga som tydligen ska äta mjöldagg så den får nog också anses som ett nyttodjur för oss odlare:

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi...gi?iljwhat=4001
amaira
Det finns runt 60 arter nyckelpigor i Sverige och de flesta äter bladlöss, både som vuxna och som larver. Många av dem äter också sköldlöss och har använts i biologisk bekämpning, främst mot citrus-sköldlusen i USA.

Den gula 22-prickiga nyckelpigan äter mycket riktigt mjöldagg och inte löss. Även larven lever på mjöldagg.

Inga nyckelpigor äter växter, och de förstör ingenting ens i de mest nitiskas trädgårdar wub.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon