Full version: Libbstickan
Maria i Helsingborg
Jag trodde att libbstickan var något av ett ogräs - ja, kanske inte så att det sticker iväg på bredden så väldigt men iaf skjuter i höjden. Nu undrar jag om den rackarn har särskilda krav på tillvaron då jag bara trott att "lite solsken & vatten" klarar biffen. Den har inte växt något sedan förra året. Knappt 25 cm i rotlästen......... blink.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja Libbstickan växer som ogräs, gjorde i alla fall mina.
Det enda jag kommer komma på är att den kanske inte trivs där den står.

Elisabeth
Maria i Helsingborg
Det är ju bara det att jag har fått för mig att den är rätt kravlös. Den får sol det mesta av dagen och värmen har vi ju. Lite näringsfattig är väl jorden just där den står men jag trodde att det var ofta man hittade libbstickan på "ödetomter" (läs mark där man inte tillfört näring på mycket lång tid......)

Är det inte märkligt att den inte vill? huh.gif
ingrid fuxwall
Har också upplevt att det varit en ganska anspråkslös växt men att den inte trivs på vissa ställen - fråga mig inte varför den självdör om den placeras på vissa ställen och blir meterhög på andra.

ingrid
Maria i Helsingborg
Dags för flytt antar jag wink.gif
jåj
Hej.
Jag gillar de stora högväxta perennerna och där passar Libbstickan fint.

Anspåråkslös växer som attan frösårsig, enda felet är att den tenderar visna redan i Juli / Aug.

Jag har ett par som är över 3meter nu, flyttade dessa förra året.
Mina växer på lerjord.
Det tog några år innan det blev rejälfart på växterna, kanske bara att vänta ?

JÅJ
Mimmi05
Hej
Min libbsticka som jag hade i min förra trädgård blev bautastor, den stod vid utkanten av en lövkompost ganska läigt. Nu har jag planterat en planta i min nya trädgård. Hoppas jag får lika god resultat denna gången för det var så härligt att se livskraften på libbstickan på vårarna.
Hälsar Mimmi
zaaritha
Vår 14-åriga växer som attan! Den står i lerjord mot en vägg, mot öster!
snofsan
Kolla vid rötterna. Ibland kan det vara lite gropar där för det verkar finnas något litet djur som gillar lite libbstickerot ibland. Krafsa lite runt och vattna så tar den sig säkert igen.

Ibland tröttnar hela min gamling på mig och då flyttar jag några bitar av rötterna till ett annat ställe. Och då lever gamlingen upp igen.

Jag trodde att libbstickan var en ganska seg en - men jag kan ju ha fel.

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon