Full version: Maiden
Ejje
kanske lite knäpp fråga men är det nån som gillar iron maiden? annars vill jag gärna veta vad ni tycker om sån musik..
Ska nån se dom på teve i morgon ? rolleyes.gif
jomar
Klart man gillar Maiden! biggrin.gif Jag har dem flesta av deras skivor och har varit på flera konserter med dom, såg dom i globen och på stadion 2003. Har hängt rätt mycket på rockklubbar också. rolleyes.gif
Ejje
kul biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

men snälla ni andra skriv istället för att bara titta på tongue.gif
jomar
Gruppens gitarr-spel är ju helt fantastiskt. biggrin.gif Manowar är en annan favorit.
yenny
Visserligen är jag "gammal" hårdrockare.. men maiden hörde inte till favoriterna... numera har jag blivit lite softare i smaken.. smile.gif
salle
Har deras 2 eller 3 första LP-skivor , köpta på rea, tyckte inte dom var så jättebra , kanske nåt man ska spara till kommande generationer tillsammans med nån gammal stereogrammofon ( tänk , ungarna nu vet inte hur en skiva låter om man hoppar i golvet , vad är rekordet för ett stift att hoppa på en dålig platta, ett eller 2 nedslag på hela B-sidan!!!!! )

undrar
Salle i Växjö
jomar
"Brave new world" är nog mitt favoritalbum., det kom ut 2000.
Jill-Ulrika
Iron Maiden är på TV nu och då är Odla.nu betydligt mer intressant. Metal är inte min grej men visst väldigt mycket nostalgi för många med det intresset rolleyes.gif
estet
Jepp, har just sett dokumentären på TV. Slog på surroundljudet och satt och njöt!
Favoritalbum är klassikern "the number of the beast". smile.gif
jomar
Mysigt! rolleyes.gif Jag har en TV men den är inte inkopplad, jag ser så sällan på TV så jag bryr mig inte om den. sleep.gif

Men nu blir det mer hårdrock på krogen. rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif
zaaritha
Jag gillar hårdrock!! biggrin.gif
lolo
Iron Maiden är helt OK, verkar inte minst vara ett bra liveband! Men jag växte upp på 80-talet med popen och synthen, så hårdrock blev aldrig "naturligt" för mig. Sambon diggar däremot hårdrock, alltså den "gamla hederliga", och har talat om för mig att de bästa Maidenlåtarna är Run to the hills och Number of the beast. tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif Jag håller med honom, utan att alls ha hört de senaste plattorna! rolleyes.gif wub.gif
Pirum
CITAT (salle @ 08-07-2005, 21:28)
Har deras 2 eller 3 första LP-skivor , köpta på rea, tyckte inte dom var så jättebra

Det är ju väldigt bra skivor smile.gif Kanske de bästa de gjort...tycker åtminstone personligen att det gick nerför efter Seventh Son of a Seventh Son , och de tre första (Iron Maiden, Killers, Number of the Beast) är jäkligt bra...

Snabbbetyg : (5=superbra, 1=ganska bra ändå jämfört med annat)

Iron Maiden : 5
Killers : 4
Number of the Beast 5:
Piece of Mind : 4
Powerslave : 4
Live after Death (liveskiva) 5
Somewhere in Time : 3
Seventh Son : 3
Fear of the Dark : 2
efter det blir betyget 1 på plattorna som följer, dock olika starka ettor liksom... får dock erkänna att jag inte lyssnat så värst mycket på de nyare. Inte jämfört med de gamla iaf. Föredrar dessutom skivorna på LP framför CD, kanske för att de gamla omslagen är så fina smile.gif Powerslave...mumma.

Ska givetvis spela in från TV nu på lördag, hade tänkt vara där men vill inte stå och trängas...konserter är nog inte riktigt min grej, iaf inte så här stora.
HippieSpellan
introt till children of the damned... det måste jag känna var det jag först fastnade för när jag var liten iallafall.. auk+el=namnam
andersen
Iron Maiden har jag aldrig hört talas om vilka är de? tacka vet jag Vikingarna för visst är dom bra.
Tesa
Iron Maiden 1000 ggr hellre än Vikingarna...för dom ger mig eksem..
Maiden var väl kanske inte favoriterna men helt OK...var mer lagd åt AC/DC-hållet...
Nu så här "på ålderns höst" gillar jag det mesta fast lyssnar inte "aktivt" så ofta...men en riktigt bra hårdrockslåt är allt nåt i särklass...
Caprice
CITAT (andersen @ 09-07-2005, 09:59)
Iron Maiden har jag aldrig hört talas om vilka är de? tacka vet jag Vikingarna för visst är dom bra.

laugh.gif laugh.gif

Caprice
Kattgräs
CITAT (Ejje @ 08-07-2005, 19:37)
kanske lite knäpp fråga men är det nån som gillar iron maiden? annars vill jag gärna veta vad ni tycker om sån musik..
Ska nån se dom på teve i morgon ? rolleyes.gif

JA! Det finns det.

Flera tusen personer har köpt biljetter till konserten... som sker på Ullevi eftersom de kan ta in så många. Göteborg är för långt bort för mig, annars hade jag tveklöst stått på ståplats och ruskat hår! laugh.gif

Nu får jag "nöja" mig med TVn. Men det är inte samma sak...
SaraS
Ja! Jag är uppfödd på Maiden. Pice of mind är tveklöst en av historiens bästa skivor. Jag minns att jag var helt ledssen över att de "slaktade" Eddie. Sen återuppstod han ju som tur var...

Jag är faktiskt så pass insnöad att Edvard ligger VÄLDIGT högt på listan över pojknamn om grodden i magen blir en sån! wub.gif

Min stackars katt hatar tyvärr hårdrock så han får vara ute när jag städar... smile.gif
Sambon (solklar syntare) tål det i allafall, även om han inte förstår mitt behov av maxvolym... laugh.gif
Tapio
CITAT (SaraS @ 09-07-2005, 17:19)
Ja! Jag är uppfödd på Maiden. Pice of mind är tveklöst en av historiens bästa skivor. Jag minns att jag var helt ledssen över att de "slaktade" Eddie. Sen återuppstod han ju som tur var...

Halaj!

Oj, jag minns maiden under Piece of mind tour på Scandinavium, måste ha varit –83, -84 nångång.
När de hade kört en låt (halvvägs in i konserten), minns inte vilken, så var publiken i fullständig extas. Alla tokvrålade, det var meningslöst för dem att dra igång nästa låt för oväsendet. Men så går Bruce Dickinson fram till scenkanten. Han säger ingenting. Bara lyfter händerna. Det blir knäpptyst. Flera tusen pers därinne och ändå kunde man hört en knappnål falla. Snacka om interaktion mellan bandet och publiken. En magisk kväll.

//T
Tinha
Maiden är fantastiska! Var lite kul att höra några av Di Annos låtar.
Har precis kollat på konserten på TV och vi kunde knappt sitta stilla. Gillar gamla. Gillade även AC/DC konserten igår.
zaaritha
Räknas Whitesnake till hårdrock??
Pirum
CITAT (Tinha @ 09-07-2005, 23:29)
Maiden är fantastiska! Var lite kul att höra några av Di Annos låtar.
Har precis kollat på konserten på TV och vi kunde knappt sitta stilla. Gillar gamla. Gillade även AC/DC konserten igår.

Jag verkar vara en sån där som inte gillar förändringar... ok, Bruce Dickinson är väl en mer framstående sångare än Di'anno, men låtarna från de två första skivorna är ofta bättre med Paul. Och Jannick kommer alltid att vara "den nye" gitarristen, trots att han väl varit med i 16 år eller nåt.
Jag är mycket glad att Adrian Smith är tillbaks, han är bra live tycker jag. Ingen pajas liksom.

Konserten idag var bra (TV), men ljudet haltade väl ett par gånger, de kopplade på sången för sent liksom.

Vad gäller AC/DC så är de ett bra rockband, men jag föredrog "gamle" sångaren Bon Scott. Samma med Helloween, de blev sämre sen Kai Hansen slutade sjunga.

Om Whitesnake är hårdrock får andra avgöra, men det är inte Heavy Metal smile.gif
zaaritha
Skillnad? Hårdrock o heavy metal??
Inga från Närke
CITAT (Kattgräs @ 09-07-2005, 13:47)
Flera tusen personer har köpt biljetter till konserten... som sker på Ullevi eftersom de kan ta in så många. Göteborg är för långt bort för mig, annars hade jag tveklöst stått på ståplats och ruskat hår!  :lol:

Nu får jag "nöja" mig med TVn. Men det är inte samma sak...

Tror nog att du ska vara glad att du inte var i Göteborg i denna värme.
Sedan sparade du en massa pengar som du kan köpa CD för istället.
Det kostade 800:- hörde jag för att gå dit + resor+mat+dricka m.m. det räcker till många CD.

Har en arbetskamrat vars dotter skulle dit därför vet jag vad det kostar.
Det är ju hutlösa priser tycker jag.
Tinha
CITAT (Pirum @ 10-07-2005, 00:52)
Jag verkar vara en sån där som inte gillar förändringar... ok, Bruce Dickinson  är väl en mer framstående sångare än Di'anno, men låtarna från de två första skivorna är ofta bättre med Paul. Och Jannick kommer alltid att vara "den nye" gitarristen, trots att han väl varit med i 16 år eller nåt.
Jag är mycket glad att Adrian Smith är tillbaks, han är bra live tycker jag. Ingen pajas liksom.

Konserten idag var bra (TV), men ljudet haltade väl ett par gånger, de kopplade på sången för sent liksom.

Vad gäller AC/DC så är de ett bra rockband, men jag föredrog "gamle" sångaren Bon Scott. Samma med Helloween, de blev sämre sen Kai Hansen slutade sjunga.

Om Whitesnake är hårdrock får andra avgöra, men det är inte Heavy Metal smile.gif

Jag kan inte annat än att hålla med dig både när det gäller Kai Hansen och Di'Anno. Det är nästan alltid bäst när orginalartisterna framför sina verk
Jag har aldrig sett Maiden live men jag har sett Di' Anno två ggr och han är helskön.
Lyssnade även på Kai Hansens andra band Iron Saviour (som var totalt godkända) men han är väl inte med där längre i heller om jag minns rätt.

Goa gubbar är dom i varje fall. :-)

I min värld är Whitesnake glamrock/ hårdrock men inte metal.
Def Leppard är definitivt hårdrock för det har jag bestämt och det är min tur att bestämma idag. biggrin.gif
Kattgräs
CITAT (Inga från Närke @ 10-07-2005, 02:07)
Tror nog att du ska vara glad att du inte var i Göteborg i denna värme.
Sedan sparade du en massa pengar som du kan köpa CD för istället.
Det kostade 800:- hörde jag för att gå dit + resor+mat+dricka m.m. det räcker till många CD.

Har en arbetskamrat vars dotter skulle dit därför vet jag vad det kostar.
Det är ju hutlösa priser tycker jag.

Japp! Det är dyrt, men värt det. Bara känslan av att vara en av de där som står några meter framför scenen när Iron Maiden spelar är... obeskrivlig. Lycka, eufori är för svaga ord för det. smile.gif

Just kontakten mellan bandet och publiken är så stark, det syntes och hördes inte men jag kan garantera att det känns, på plats.

Fördelen med att sitta hemma var såklart att jag i dag är pigg, inte känner mig mörbultad och jag kan prata med vanlig och inte raspig, hes, söndersjungen röst... biggrin.gif

Och DVD med inspelningsfunktion... sparar många kronor! rolleyes.gif

Nån mer än jag som blev förvånad över att det inte blev ett inrop till? blink.gif De hade ju sändningstid en halvtimme till?
Kattgräs
CITAT (zaaritha @ 10-07-2005, 01:11)
Skillnad? Hårdrock o heavy metal??

Jag tycker inte det är skillnad, men jag är ju uppvuxen med att det hette "hårdrock" på svenska och "heavy metal" på engelska. Det lär vara skillnad nu förtiden?! blink.gif tongue.gif laugh.gif

Redigerar:
Kul förresten att se att jag inte är ensam om att gilla hårdrock + trädgård!
wub.gif wub.gif wub.gif
Hannele
CITAT (andersen @ 09-07-2005, 09:59)
tacka vet jag Vikingarna för visst är dom bra.

Ja, Blåsorkestern Vikingarna från Hisingen är toppen!

Såg Iron Maiden från tv-soffan med sonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon