Full version: Avlgsna rotsystem
emwstig
Jag har tagit ner en hel dunge av 5 meter hga vlvuxna buskar (tujor).
Kvar r ett mycket kraftigt rtsystem. Detta vill jag avlgsna. Det torde vara svrt att grva bort rtsystemet i dess nuvarande skick. Kan jag anvnda syra eller ngot annat fr att dda rtterna? Tacksam fr tips!
Hlsningar Stig!
KURT
kort svar NEJ.
Cilla
Hej Stig,
Du skriver inte varfr du vill ha bort rotsystemet - kanske r det stubben som besvrar dig mest? Dessa kan man stubbfrsa bort. Om de inte r s grova kan man yxa bort dem ned till markytan och sedan lta frmultningen ha sin gng under grsmattan eller vad det r man har ovanp.

Dende rotsystem r bland det bsta man kan ha i jorden. Andra vxter fr lttare att ska sig med sina rtter i samma banor, och nr de dda rtterna frmultnar skapar de perfekta banor fr levande rtter. Man kan se detta nr man drar upp rotvltor - att andra levande rtter vxer ttt intill de dende och liksom vntar p att dr ska beredas bttre plats.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon