Jag jobbar på ett annat naturbruksgymnasium och vi är med i Leonardo så jag vet vad det går ut på det kanske är något du kan tipsa skolan om, även om det inte kanske blir aktuellt för dig i höst det tar lite tid att komma med i projektet.
EU har ett programkontor där man kan få pengar för olika projekt, ett projekt (Leonardo) är just för praktik utomlands för elever som går i gymnasiet (tror det riktar sig främst för lite mer praktiska gymnasieutbildningar som ex, trädgård och djur utbildningar) den skolan jag går på skickar runt 10 elever per år utomlands.
Varje år beviljar programkontoret ett visst antal platser som skolan får. Dessa platser får sedan eleverna söka, lärarna får sedan säga vilka de tycker ska få åka utomlands (eleven ska vara en bra representant för skolan). Skolan fixar sedan praktikplats i något av de länder skolan har kontakt med (programkontoret ser gärna att man söker sig till någon av EU:s nya medlemsländer ex. polen, ungern etc.). För eleven kostar det sedan ingenting (mer än fickpengar + ev. kostnad för pass, kontokort etc. ) EU betalar 50% och skolan betalar 50% av kostnaden (resa, boende, mat, tolkhjälp, utflykter och liknande). Minst 3v måste man vara utomlands, när man är utomlands har man kontakt med skolans kontaktperson i det landet + man får göra lite uppgifter som programkontoret vill se ex. skriver dagbok, sparar alla kvitton och gör en ekonomisk sammanställning.
Kan lägga till ifall det är någon som jobbar på förskola och liknande som läser detta så har programkontoret liknande projekt där men då är det lärarna man skickar till andra länder för att ex. studera förskolor utomlands och vad jag förstått av den förskolleläraren jag träffade på programkontorets 10-års jubileum stod EU för praktiskt taget 100% av kostnaden och då hade de inte snålat med kostnader för boende och mat.
http://www.programkontoret.se/