Full version: murraya paniculata
minikanin
Hej!! Jag och min mamma köpta varsin "doftruta" för några månader sedan. wub.gif
Mamma hade sin och skötte om den bra, men nu är den jätte ful. Inget liv i bladen alls! Min hade jag med mig upp på min internatskola och skötte den så bra jag kunde; men liks **** mår den inte bra ändå!! mad.gif
två grenar har jag fått ta bort efter att de helt har dött.
Jag har läst på nätet att det ska bli ett stort träd med doftande vita blommor och oranga "apelsiner"... Men dom vill inte alls bli fina!! HJÄLP!! vad ska jag göra? Jag kan ju inte bara ge upp!? sad.gif

//Sarita i nöd
Reserv
Du vet väl förståss att den vill ha kalkfritt vatten och kalkfri näring unsure.gif Den vill ha hög luftfuktighet annars så kan den tappa bladen eller ännu värre, grenarna mår dåligt. Den vill stå mycket ljust men inte i direkt solljus. Hoppas att den kan ta sig. rolleyes.gif
minikanin
Men... dricker den inte VANLIGT vatten?? det skulle ju vara en lätt växt!! Tack för tipsen. //Sarita
Reserv
CITAT (minikanin @ 08-07-2005, 22:25)
Men... dricker den inte VANLIGT vatten?? det skulle ju vara en lätt växt!! Tack för tipsen. //Sarita

Hoppsan ojsan! Jag skickar en länk så kan du läsa lite mera. wub.gif Murraya paniculata
Sulawesii
Ha bara i lite citronsyra i vattnet, så binds kalken och kan inte tas upp av växten.
arnek
CITAT (Sulawesii @ 09-07-2005, 12:41)
Ha bara i lite citronsyra i vattnet, så binds kalken och kan inte tas upp av växten.

hur mycket är lite citronsyra?
jag skulle nämligen vilja ha gardenia men har inte vågat eftersom den kräver speciellt vatten och det blir allt för jobbigt att köpa specialvatten hela tiden, men om man kan fixa sånt vatten själv.....
minikanin
Hmm... Hur kan man ha en blomma jätte jätte ljust fast inte i ljuset? Jag tycker faktiskt att det är ren motsägelse...

//Sarita
Reserv
I ljuset men inte direkt i solen rolleyes.gif
Sulawesii
CITAT (arnek @ 10-07-2005, 08:53)
hur mycket är lite citronsyra?

Jag brukar ta ett drygt kryddmått citronsyra till 2 l vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon