Full version: Blå blomma
jepitur
Hej,

Jag undrar om nån vet vad den inringade blåblommiga växten heter. Jag hittar den inte i mina blomböcker.

/Jepitur
pusillus
Det undrar jag oxå!!
Den är ju jättefin o skulle passa perfekt i min "färgtema" rabatt.
Tex. blodlönn o röd alunrot tillsammans med oranga blommor, student nejlika, vallmo och praktklätt `vesuvius` blir kanon tillsammans med just den blå nyansen.
Lite extremt kanske men jag tycker det är kul med lite annorluna stuk smile.gif
Hoppas du får svar...

Pusillus zon 3
Zazu
jag är inte säker, men tror det är en laurentia, stjärnlobelia
är det en fröpåse du har bild på?
pusillus
Isåfall är det en ettåring eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker inte det ser ut som Laurentia som har ganska små blommor och ett helt annat bladverk + den växer inte sådär.

Här hittas bilder på Laurentia
http://images.google.se/images?q=laurentia...lr=&sa=N&tab=wi
jepitur
Ja, bilden är från en fröpåse: BILD som jag har köpt och sått, men de enskilda växternas namn står inte.

Jag vet inte om nån av den sorten har kommit upp, det är ingen sån som blommar än i alla fall.

Jag tycker nog inte att det ser ut som en Laurentia heller.
Zazu
du kan väl maila lord nelson och fråga om dom vet vad det är?
jag har en blå blanding från holland, i den är det både perenner och ettåriga växter.
jepitur
Fast nu har jag letat i ca två timmar i Google blink.gif , och kommit fram till att det nog är en växt som heter: Tweedia caerulea (syn. Oxypetalum coeruleum).

Verkar vara en ohärdig perenn i Sverige, men den kanske kan gå att få att blomma på en säsong om man förodlar den.
Sylvia
Oh vad vissa orkar och är duktiga på att googla!! 2 timmar!! ohmy.gif laugh.gif
Men du ahr alldeles rätt, den är en Tweedia caerulea (såg inte frågan förrän nu...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon