Full version: Fröer
jegi
"Råkade" impulsköpa lite fröer från Impecta och tänkte inte så mycket på det där med stratifiering.

Nu står jag här med vitt mullbär (morus alba), svart valnöt (juglans nigra) och mandel (prunus dulcis). Inte riktigt rätt säsong...

De första två ska stratifieras 2 månader och mandeln 3.

Jag är medveten om att åtminstone mandel inte är härdig här (inte ens i zon 1), men vitt mullbär och ev svart valnöt (?) skulle kanske kunna gå.

Törs jag trycka ned dom i backen för naturlig stratifiering i höst eller tar tjälen dem då?

Ska jag köra kylskåpsvarianten och låta dem stå inne efter att de gror?

Eller ska jag plantera dem i vår istället och chansa på att dom är fertila ända tills dess?
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror att jag skulle antingen sätta frösådden i kylskåpet nu och låta krukorna vara där till jan/feb-06, eller plantera ner i krukor till hösten och låta våren -06 sköta groningen. Vad jag är säker på är att jag aldrig skulle fröså direkt i jorden utan i kruka, var frösort för sig. Lycka till! /Helen
Caprice
Tycker du ska plantera i kruka och ställa krukorna ute ngnstans så sköter naturen stratifieringen själv..
Ev sätt ngt nät över krukorna, annars kanske ngt nyfiket djur rör om i krukan.

Tänk på att det är mycket som inte ska funka i vårt klimat, men gör det ändå..! smile.gif

Gör ett försök..!

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon