Full version: Viltvård
dahla
Vad brukar ni odla på era viltåkrar för att gynna viltet?
Heddas matte
vad som helst som inte är besprutat..
men våra rådjur verkar gilla havre, medan älgarna är förtjusta i vårfräsch raps. fasanerna gillar vete mest, verkar det som. åsså lite slån att gömma sig i förstås.
viktigast är nog ändå vatten... fast det är ju svårodlat..
amaira
CITAT (dahla @ 09-07-2005, 15:38)
Vad brukar ni odla på era viltåkrar för att gynna viltet?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Förlåt sleep.gif , men jag bor nära Stockholm med dess förorter... Här anser "viltet" att varenda trädgård är deras egen viltåker, odlad enbart för dem rolleyes.gif .

Här finns inget "större vilt" att "vara rädd om", de klarar sig utmärkt, alla från hare till älg.

Det är fågellivet och insektsvärlden som behöver stöd däremot. Främst genom att bevara ett stycke sådan natur som de kan leva och överleva i.
Ja, själva naturen som de kan överleva i, behöver också stöd...

Riktigt gamla träd t.ex. är bristvara i dagens Sverige. Blandskog och ängsmark likaså.
dahla
Anledningen till att varenda trädgård är deras viltåker beror i så fall på att det inte är någon som verkligen planterar för djur så som älg, rå och hare i eller runt stockholm.

Är det inte så att du som stockholmare anser att din odlade plätt är odlad av dig och då enbart tillhör dig?

Förlåt sleep.gif , men även jag bor nära Stockholm men ser dessvärre inte viltet som ett problem på samma sätt som du.
amaira
ohmy.gif
Så menade jag inte.

jag älskar mitt "vilt" wub.gif
Lars-Olof Arvids
Jag tror inte att Amaira kan anklagas för att inte släppa in naturen i sin trädgård! biggrin.gif wub.gif

Själv odlar jag mest för "småvilt", d v s sådant där som surrar och fladdrar. I stenpartiet och rabatterna är det full fart runt backtimjan, fjädernejlikor, fingerborgsblommor, isop, stäppsalvia och japansk vädd. I ängen uppskattas kråkvicker, prästkragar, färgkulla, vallmo, blåklockor, blåeld och cikoria både av mig och "krypen". Till och med små tappra rosenmalvor är på gång efter angreppen av kattostmätarlarver. Naturligtvis har jag satt upp flera holkar åt mesarna och flugsnappare och även sparat en del rönnar och körsbärsträd åt fåglarna när jag har röjt sly. En ganska ny liten minidamm kan nog uppskattas av lite av varje - härom dagen simmade en groda i den. För ett par år sedan, när en gammal döende lönn sågades ner, lyckades jag övertala min hyresvärd att spara den grova stammen. Den kördes upp till kanten av hagen framför min uteplats och uppskattas säkert mycket av skalbaggslarver och annat smått som inte har så lätt för att hitta ett hem numera. Större vilt hade gärna varit välkommet också, men lär inte komma fram särskilt ofta eftersom hyresvärdens hund springer lös i området varje dag. En igelkott har dock visat sig vara en riktig tuffing som tappert fräser när hunden kommer och skäller ut den.

Olle
amaira
CITAT (dahla @ 11-07-2005, 07:49)
Anledningen till att varenda trädgård är deras viltåker beror i så fall på att det inte är någon som verkligen planterar för djur så som älg, rå och hare i eller runt stockholm.

Är det inte så att du som stockholmare anser att din odlade plätt är odlad av dig och då enbart tillhör dig?

Förlåt sleep.gif  , men även jag bor nära Stockholm men ser dessvärre inte viltet som ett problem på samma sätt som du.

Dahla ... *kan inte låta bli att fnissa lite*
Räknar inte du grävling som "vilt"? Eller?
Är det inte så att du anser dem som "skadedjur som inte tillför mycket till någon"? Så skjut dem!

Läst i denna tråd.
Gossen Ruda
Förstår inte riktigt vad frågan går ut på. unsure.gif Hur många här har åkrar där man kan odla åt viltet? Och varför? Viltet behöver inget sånt, dom klarar sig ändå så bra att man hela tiden måste skjuta av överskottet. Eller är det just för att man skall kunna öka avskjutningen. Annars bör man nog inte hålla på att utfodra i onödan, man rubbar balansen mer än vad som redan gjorts.
dahla
CITAT (amaira @ 12-07-2005, 14:45)
CITAT (dahla @ 11-07-2005, 07:49)

Förlåt sleep.gif  , men även jag bor nära Stockholm men ser dessvärre inte viltet som ett problem på samma sätt som du.

Dahla ... *kan inte låta bli att fnissa lite*
Räknar inte du grävling som "vilt"? Eller?
Är det inte så att du anser dem som "skadedjur som inte tillför mycket till någon"? Så skjut dem!

Läst i denna tråd.

Exakt!

Nu för tiden är det inte speciellt många som äter grävling på grund av trikiner och en något egendomlig smak på köttet. Dessutom tar dom många fågelungar och tillför inget för mig på samma sätt som en god rådjursstek. tongue.gif
amaira
CITAT (dahla @ 12-07-2005, 19:17)
Nu för tiden är det inte speciellt många som äter grävling på grund av trikiner och en något egendomlig smak på köttet. Dessutom tar dom många fågelungar och tillför inget för mig på samma sätt som en god rådjursstek. tongue.gif

Jasså! Var det det du var ute efter biggrin.gif . Då förstår jag. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon