Full version: Vägsalt mot sniglar
Annki
En kolonigranne har saltat runt sin lott (som gränsar till min) för att bli av med sniglarna. Visst, det vill vi alla bli. Själv använder jag Snigelfritt och sekatör. Eller plockar dem i brännbara behållare... Inte snällt, men vad gör man?

När jag fick höra att hon använt "starkare grejer", dvs vägsalt, blev jag lite orolig för mina grönsaker. Är det någon som vet vad vägsalt innehåller förutom salt? Hur långt kan det ev giftet spridas genom vattning etc? Om man odlar biodynamiskt vill man gärna veta vad grannarna pysslar med.
Hannele
CITAT (Annki @ 09-07-2005, 19:13)
När jag fick höra att hon använt "starkare grejer", dvs vägsalt, blev jag lite orolig för mina grönsaker.

Vanlig salt dödär ogräs ganska effektivt.
Reserv
Det går juh också att ha vägsaltet/saltet i en hink och lägga sniglarna direkt däri, dom kokar ihjäl av den behandlingen.
pisanggoreng
Tror inte det sprider sig något nämnvärt...
Annki
Men är det någon som vet vad vägsalt innehåller förutom salt? Jag trodde det var vanligt grovsalt, och det hade jag accepterat utan frågor. Men vägsalt?
Reserv
Är det inte lite Lut i det också? unsure.gif
Hannele
CITAT (Annki @ 09-07-2005, 19:49)
Men är det någon som vet vad vägsalt innehåller förutom salt?

Vägsalt innehåller minst 98 % ren natriumklorid, NaCl.
De resterande två procenten är till största delen fukt och gips, CaSO4.
Och salt dödar ogräs och växter effektivt.
Annki
Tack! Nu är jag lugnad. smile.gif
zaaritha
Isch! Jag är ju så larvig att jag har ont av all slags bekämpning.................
Jag vet att det måste vara så! Men.......
Christer i Falköping
Salt skall man vara försiktig med. Små duttar på enstaka maskrosor är inget problem, men att lägga en längre sträng runt en kolonilott är inte så bra. marken blir lätt förgiftad där, och det lär inte växa något där på ett bra tag.
Christer.
Reserv
CITAT (Christer i Falköping @ 09-07-2005, 21:59)
Salt skall man vara försiktig med. Små duttar på enstaka maskrosor är inget problem, men att lägga en längre sträng runt en kolonilott är inte så bra. marken blir lätt förgiftad där, och det lär inte växa något där på ett bra tag.
Christer.

Så du menar alltså att jag skulle kunna salta uppfarten som är full av diverse ogräs, så jag får tillbaka grusvägen? Där vill jag juh ändå inte att det ska växa nåt. rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Självfallet ! Brukar du inte göra det ?

ingrid
Reserv
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-07-2005, 22:50)

ingrid

unsure.gif huh.gif var det där ironiskt eller seriöst? huh.gif
zaaritha
Ja--en logisk undran!! rolleyes.gif
Christer i Falköping
Man skall vara försiktig med att använda för mycket salt!! Inte nyttigt för marken och grundvatten.
Christer.
kristerh
CITAT (Hannele @ 09-07-2005, 19:19)
Vanlig salt dödär ogräs ganska effektivt.

De övre delarna dör, men rötterna lever enligt test i trädgårds programmet i svt.
krister
Christer i Falköping
Salt fungerar bara på växter med pålrot. Då fräter sig saltet ned genom hela roten. Annars gör det som du skriver Krister. Då riskerar man att förgifta hela marken där man sprider saltet, för då krävs det stoooora mängder.
Christer.
ingrid fuxwall
CITAT (Reserv @ 09-07-2005, 22:55)

ingrid

Eftersom man saltar mot ogräs här där jag bor tog jag det som allmänt
Reserv
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-07-2005, 22:08)
CITAT (Reserv @ 09-07-2005, 22:55)

ingrid

Eftersom man saltar mot ogräs här där jag bor tog jag det som allmänt

Näe, hade faktiskt inte ens hört talas om det, joo, att man mot enstaka Maskrosor satte in salt. Men hela grusuppfarter unsure.gif Näe, det visste jag faktiskt inte. Men man lär sig nåt nytt här varje dag tongue.gif
ingrid fuxwall
Våra grannar öser ut salt och lägger sedan ut pressäningar om det skulle börja regna.
Eftersom vi har hundar och de inte har skor på sina tassar är vi lite mer försiktiga.
Reserv
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-07-2005, 23:10)
Våra grannar öser ut salt och lägger sedan ut pressäningar om det skulle börja regna.
Eftersom vi har hundar och de inte har skor på sina tassar är vi lite mer försiktiga.

Jaha, det förstog jag väl att det inte skulle va´nåt bra sad.gif huh.gif Jag har juh katter och ett stort as till hund sad.gif Kanske inge vidare att få mycket salt på tassarna, det torkar väl dessutom ut trampdynorna. Hmmm, får komma på nåt annat knep då. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon