|
Full version: Personalfest
zaaritha
09-07-2005, 19:18
Att jag var ute sent, på nätet; hade vart på en hemsk personalfest! Båten--på sjön Viken o slussning i Göta kanal--ja--det var trevligt! Sjön var stilla o blank, maten god....... Men; Christers nya arbetskamrater m respektive, jag kände mej så utanför! Jag är(som ni ju vet!) ej religiös eller s.k. renlevnadsmänniska:Så;det var jobbigt! Som tur var, så var det ett par till som inte var religiösa, så vi höll ihop!
Jag har aldrig gått på en personalfest i hela mitt liv, varför ska man behöva gå på fest med arbetskamraterna, räcker det inte med att man ska ha dom runtikring sig 5 dar i veckan? Sen får man höra snacket efteråt ;faen, Kurre vart så jädra full så han stötte på tjocka Maggan från avdelning 2 ha-ha-ha, och du skulle ha sett Ullis, hon strippade på bordet, lilla nettan från växeln gick in på muggen med Ronny, he-he-he, där skulle man fått va´med på en hörna. Ska sånt va´kul? Näe, jag är inte heller renlevnadsmänniska, men måttlig och skulle aldrig nedlåta mig till att bli full, ser liksom ingen poäng med det hela. Full, det är nåt som ungdomarna kan tycka va´häftigt, faen jag är 50 och har vuxit ifrån sånt där.
*Felix matte*
09-07-2005, 20:00
Jobbar Christer i någon frikyrkoförsamling? trist om folk inte kan ha kul oavsett de är troende eller inte
zaaritha
09-07-2005, 20:15
Han jobbar på en firma som gör delar till skogsmaskiner. Har råkat bli så--att 5 av 12pers. är djupt religiösa,(samt deras resp.). Jag hade definitivt inte planerat att supa!! Men; när arbetsgivaren säjer till oss ickereligiösa att inte svära eller säja "nå´t fräckt", av hänsyn till de troende...... Det ska väl vara så att vi alla accepterar varandra?? Troende--eller inte....
*Felix matte*
09-07-2005, 20:24
CITAT (zaaritha @ 09-07-2005, 21:15) Han jobbar på en firma som gör delar till skogsmaskiner. Har råkat bli så--att 5 av 12pers. är djupt religiösa,(samt deras resp.). Jag hade definitivt inte planerat att supa!! Men; när arbetsgivaren säjer till oss ickereligiösa att inte svära eller säja "nå´t fräckt", av hänsyn till de troende...... Det ska väl vara så att vi alla accepterar varandra?? Troende--eller inte.... Nämen  låter ju helsjukt... varför ska man inte få vara som man är, bara för att en del inskränkta är med på resan??? Det har inget med tro att göra om man ska kunna dra en fräckis eller ta sig ett glas... Också i bibeln dricker de vin och dansar... så trist det skulle vara om man bara satt och rullade tummarna och såg "jätteallvarlig" ut... som i gamla svenska filmer...så som troende gestaltas i dessa. Så otroligt korkat av arbetsgivaren... Sådant ska man inte behöva acceptera! Faktiskt så tycker jag att han är er en ursäkt skyldig.... det är väl nästan snudd på "omvänd diskriminering".
zaaritha
09-07-2005, 20:31
Han menade väl bara väl mot de troende! Jag hade då verkligen inte tänkt svära eller supa! Jag tog ett glas vitt vin........ Ingen av de andra svor eller söp, heller!! Han sa inte det där just till några av oss--utan det innefattade alla icke-religiösa! Han är själv ej troende! Men--"renlevnadsmänniska"..... Fel uttryck, kanske? Äter inte kött, dricker inte kaffe. Men; kan ta ett glas vin, nå´n gång!
Uh. Vilken tråkig personalfest. Jobbar man på en bra arbetsplats så slipper man det där som Reserv beskriver... Skvaller-människor har jag inte mycket för...
Inga från Närke
10-07-2005, 01:11
Jag har haft arbetskamrater som var religiösa men vi som inte är det brukade skoja med dem och säga "Att ni är som vanliga människor" och då skattade de så gott. Det vi menade var att de inte såg ner på oss om vi tog ett glas starkt om vi var på gemensamma fester typ personalfest. De sa själva att om det blev för stökigt så åker vi bara hem.
Men oftast hade de en bra inverkan på festarna, det blev inte detta rådrickandet som det kanske skulle ha blivit om de inte var med.
zaaritha
10-07-2005, 01:17
Nja, två av de religiösa var jättetrevliga! Men; ursäkta frågan; har metodister en mer restrikt syn på icke-religiösa??
CITAT Men; ursäkta frågan; har metodister en mer restrikt syn på icke-religiösa?? Mer restrikt? Vet inte vilket håll du menar då. Då jag gick i gymnasiets gjorde vi ett kritiskt projektarbete om frikyrkor och då undersökte jag den lokala metodistkyrkan. Prästen som jag intervjuade sade att deras kyrka, till skillnad från andra frikyrkor, inte gick ut med att de var den enda rätta inriktningen. Om detta bara gällde kyrkan här eller alla metodister vet jag inte. Låter som ett vist förhållningssätt som jag inte trodde religiösa klarade av.
Vi brukar alltid ha väldigt trevliga personalfester... Vi är en ganska liten personalgrupp på 12 personer och fester och annat skoj brukar mer binda ihop gruppen än annat tycker jag.
Synd att ni skulle behöva bli tillsagda att ta det lugnt..
netaave
11-07-2005, 17:45
Alltså jag förstår inte problemet! Ligger inte det mer hos dig själv? Jag har jättemånga vänner och bekanta som är både troende och icke troende men inte har vi några problem med varandra för det. Du tycks ju tro att bara för att man har en kristen tro så förändras man som människa. Vad det hela handlar om är ju respekt, att respektera varandras åsikter och livsstilar. Ta du ditt glas vin, jag tror inte någon höjer på ögonbrynen för det. Blir du däremot lullig och otrevlig är det en annan sak men då är det nog inte bara dom troende som reagerar.
Sant... det gäller ju speciellt då för de religiösa. Om de förbjuder eller utövar påtryckning på de icke-religiösa att göra som de, alltså inte dricka alkohol och sånt, så är det ju de som brister i sin respekt. Det är ju inte så att de icke-religiösa ska behöva böja sig enligt deras åsikter och ta det lugnt för det.
CITAT (netaave @ 11-07-2005, 18:45) Alltså jag förstår inte problemet! Ligger inte det mer hos dig själv? Jag har jättemånga vänner och bekanta som är både troende och icke troende men inte har vi några problem med varandra för det. Du tycks ju tro att bara för att man har en kristen tro så förändras man som människa. Vad det hela handlar om är ju respekt, att respektera varandras åsikter och livsstilar. Ta du ditt glas vin, jag tror inte någon höjer på ögonbrynen för det. Blir du däremot lullig och otrevlig är det en annan sak men då är det nog inte bara dom troende som reagerar.  Som jag tolkar dina inlägg, zaaritha, så var det ingen av de troende som bad er ändra ert beteende utan chefen...
netaave
11-07-2005, 22:41
Kanske ska jag klarlägga med att jag hör till de troendes skara. Jag har en genuin och äkta Gudstro sedan barndomen. Det gör mig inte till en fördömande människa, jag dricker själv gärna ett glas vin till maten. Det finns dom i vår församling som inte gör det, och vi serverar inte vin på kyrkkaffet, det är ju också ett sätt att visa respekt. Men ingen ser ner på den andre. Jag lever efter mottot behandla och respektera dina vänner som du vill att dom ska behandla dig, jag tror jag kommer ganska långt med det.
MrNorth
12-07-2005, 09:15
Problemet med alla religioner tycker jag är att det alltid finns de som vill påtvinga andra deras synesätt. Jag bryr mig inte om ifall mina arbetskamrater är muslimer, zen-buddhister eller judar, bara ingen försöker påtvinga mig någon av deras religion... Däremot tycker jag det är oerhört intressant att höra dem berätta om den!
Jag tycker det är oerhört tråkigt att det i länder som Iran finns ledare som med en sorts privat polis tvingar folk att vara "strikta muslimer" med allt vad det innebär. Om det nu är nån iranier som inte vill bära slöja osv osv... so what? Låt dem slippa! Det måste väl finnas olika "nivårer" på troende i islam också? Eller är det "allt eller inget" som gäller? Nån får gärna berätta mera om detta!!
Det är väl alla människors rättighet att tycka vad fanken man vill? Jag har alltid avskytt sådana som försöker tvinga andra att tro som de själva vill, om det nu gäller politik eller religion.
Vi svenskar är ju också oerhört tillmötesgående mot andra religioner, jag tycker det är väldigt konstigt att det är så mycket prat om diskriminering och rasism... åk ner till grekland eller albanien så får ni se på rasism... då framstår NSF och de "högerpartierna" som sjärngossar i jämförelse med vad många där anser om sina grannländer... och vad de får utstå i varandras länder.
/Henrik
netaave
12-07-2005, 16:28
En kristen människa som försöker omvända andra människor är för mig ingen kristen. Tro är så otroligt privat och inte ens jag släpper in "Jehovas vittnen" eller "Livets ordare" i mitt hem, dom jobbar på fel sätt tycker jag.
Jesus säger på ett ställe i bibeln "Låt människorna komma till mig" och så tycker jag det ska vara, att söker man efter Guds kärlek, då tar man sig dit själv.
gammelnalle
12-07-2005, 20:06
är jag konstig kanske??
Har överhuvudtaget inga problem med mina arbetskollegors religion eller alkoholvanor...
Jag UMGÅS med Jehovas Vittnen, Muslimer, Präster i Svenska kyrkan, Predikanter i Pingstförsamlingar, Kväkare, Ateister, Alkoholister, Nykterister, mm mm... och är tacksam för en "vink" att de som jag skall umgås med :!"inte äter fläskkött", "är religiösa" , "ber bordsbön" etc. etc. så att jag kan förhålla mig till detta.
Vid Senaste "personalfesten" (skiftfest) gillade jag absolut inte den framfusighet med obcena ord (könsord) och insinuationer ... men so what... det får ju DE stå för...
Vid senaste festen (i helgen) hade jag aldrig ens träffat de närvarande innan.. so what... Jag njöt av var sekund och lärde känna ett 25tal nya INTRESSANTA människor ur alla möjliga samhällsskikt.... och skapade NYA kontakter.....
Ha inte en massa fördomar om vad dessa människor TROR... skaffa dig en egen uppfattning....
b
zaaritha
12-07-2005, 20:11
Ja, det var chefen som sa till oss icke-troende att inte svära, t.ex. Det sa han innan vi ens hade träffats, allihop! Nu svär varken jag eller min man, värst ofta... Hade inte ont av de religiösa, bara av ett par som sa till mej att man ska inte ha djur, för de är orena................. Frun i paret sa att växter är viktigare än djur, o s v. Jag fördömer inte alls religiösa, bara de inte är fördömande mot mej!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|