LadyGes
09-07-2005, 21:15
Hej allihop, från en som mest läser vad ni andra skriver.
Man kryper liksom fram i ljuset när man behöver råd....
Nu har jag frilagt en stor rabatt runt ett par riktigt stora no-name doftande pioner. Och köpt mig ett par 4-åriga trädpioner/buskpioner - osäker på epitetet? P. suffruticosa och P.rockii.
Och så har jag gripits av kärlek till dillpioner...
De gamla 'vanliga' pionerna fick glädjefnatt i nya rabatten och blommade dubbelt så rikligt, blev 130 cm höga.
Men, även om jag spar en ren jordyta under dem, något större än deras omkrets - så har jag massor av tom jord...
Vad ska jag samplantera?
Det är sol halva dagen, god trädgårdsjord med lera två spadtag ner.
Vad skulle kunna pass`?
hälsar LadyGes i Varma Värmland
Rosor och pioner går jättebra ihop!
LadyGes
09-07-2005, 21:40
Tack Rossi, det ska jag sätta mig in i mer!
Hoppas nu bara att de 'vanliga' pionerna inte är lika höga nästa år, de skulle kunna skymma rosor i flera år...
Lite nävor kanske också? Blåa Johnson's Blue, kanske?
zaaritha
09-07-2005, 21:43
Jag borde nog inte lägga mej i detta, men våra pioner växer o blommar i gräsmattan............
Här kommer ett foto på nävan Johnson's Blue från vår trädgård. Den täcker marken fint och blommar samtidigt som pionerna (i alla fall hos oss i Skåne i zon 1).
CITAT (zaaritha @ 09-07-2005, 22:43)
Jag borde nog inte lägga mej i detta, men våra pioner växer o blommar i gräsmattan............

Visst är det jättefint att ha pioner ute i gräsmattan! Vi har både och - vissa i rabatterna och vissa i gräsmattan. Vi är så lyckliga så vi har 20 pioner! Eller 19 för att vara exakt ....
lyckero
11-07-2005, 21:09
Hej!
Jag har daggkåpa och större hostor tillsammans med mina pioner. De trivs alldeles utmärkt. Pionerna kan stödja sig lite på de kraftiga hostabladen när de inte är för stora.
mvh Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.