snofsan
Hej på er alla, har varit i Finland och hälsat på släkten och under resorna hittat en pil-sort jag inte sett förut trots att jag är skåning nuförtiden.

Pilen kan bli 3-10 meter hög beroende på förutsättningarna och hur man beskär den. Tyvärr fick jag ingen bra bild med mig, de blev för suddiga.

Det finns flera saker som är märkliga med den här pilen:

den har mörkgröna, glansiga blad som på undersidan är lite blåaktiga,

den blir alltid rund i formen,

den kan användas både som buske och träd,

den växer helst i fuktiga eller blöta marker, men klarar också vanlig trädgårdsjord.

I Finland kallas pilen för "Terijoen salava", på svenska kallas den för "Knäckepil". Latinska namnet Salix fragilis "Bullata".

Jag fick med mig några skott så vi får se om de tar sig.

Finns här någon som känner närmare till den?
Cilla
Japp, det är ett träd som blir allt vanligare i allmänna planteringar och som börjar bli populär i trädgårdar. När man ställer dem i rad ser de så småningom lite sydeuropeiska ut på något sätt. Mycket täta, tillplattat klotformiga med åldern, ser ut som riktigt solkrävande träd. I Stockholms norrförorter har kommunerna satsat på klot/bollpilar i rätt stor utsträckning.

De kan stå i vanlig trädgårdsjord. Bor man där det snöar mycket är det bra att skaka ut snön ur trädet när det är ungt. Har sett många bullata-pilar knäckas av tung snö i kronan.
snofsan
Vad kul att du kände till den Cilla.

På en sajt i Finland stod det att den mera lämpar sig för moderna villaträdgårdar eftersom den i våra kulturlandskap är en främmande växt både till färg och form.

Jag såg två ca tre meter höga stammar som såg ut som två pelare med ett sammanhängande tjockt krön av denna mörkgröna, täta matta av små pileblad. Mycket imponerande och exotiskt.

Som häckväxt är den fin och mycket tät, berättade min svåger.
kerstin z5-6
Här i norr är den lika vanlig som Hsb busken smile.gif smile.gif smile.gif Nästan för vanlig för visst är den ett vackert träd
snofsan
Hsb-busken? Vilken är det hos er där uppe? Hos oss är Spirea bumalda ganska vanlig Hsb-buske.

Kerstin, i Åbo hittade jag jättefina Baptisia australis och alpmartorn som vi talade om tidigare. Ingendera har jag hittat här i mina trakter så jag får allt beställa norrifrån. Stoppade ner några Baptisior i min svägerskas trädgård som jag skall åka och se på nästa år. Blir stor rugge sa du. Skall kolla.biggrin.gif

Däremot hittade jag en blå "lökbuske" med "mini-irisar" (så såg dom ut) som jag skall rota efter till hösten. Har glömt vad dom heter.

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon