Köpte och planterade en Nova Zembla i våras, och den blommade jättefint... Nu när jag tittar på den har den växt ca 10cm, på två månader , och det nya som kommer har lite ljusare blad än de som är sedan "gammalt"..?
Hur kan det komma sig att den växt så mycket..? Varför är de nya bladen ljusare..?
Har aldrig varit med om det förut..
Caprice
Christer i Falköping
10-07-2005, 15:59
Nyare blad är ljusare än de gamla. Inget konstigt i det. Ju äldre de blir, desto mörkare blir de. Tillväxten är heller inget spektakulärt. Det är väl så att den trivs helt enkelt. För du har väl inte gödslat den med kväve? Det skall man ta det lugnt med hos rhododendron. Christer.
Caprice
11-07-2005, 01:14
Nej, inget kvävegödsel till den...
Mina andra roddisar tycker jag inte uppför sej som denna... De växer, visst är bladen ljusare, men det ser naturligt ut...
Den här uppför sej om den skulle varit okulerad, och underlaget tar över, om du förstår hur jag menar..
Men du har säkert rätt, den trivs väl den står... Och det är trevligt...
Tackar för svar!
Caprice
Christer i Falköping
11-07-2005, 19:57
Nu förstår jag bättre vad du menar. Men jag tror knappt att underlaget tar över. Har aldrig hört att det händer på rhododendron, om inte hela ympen dött förstås. Däremot finns det ju en vildrhododendron som skjuter rotskott och kan ta över en hel trädgård, men det är ju en annan sak Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.