Jolly
Hej Alla kunniga trädgårdsälskare! och även ni andra, som liksom jag mest bara frågar......!

Nu har jag hittat en liten blå blomma i min gräsmatta, en vass och hård, revande historia. Jag har hört att den heter brunört. Den revar sig i snart sagt hela min gräsmatta och när man klipper den så blir den jättehård och vass att gå på. sad.gif

Den är visserligen ganska lätt att riva upp, men den kommer igen, som ett brev på posten står den där efter ett litet tag.

Är det någon som lyckats bli av med den ? Och i så fall hur ? Stroller ? Jag är inte främmande för något, fast handmetoden är redan utsliten....eller i allafall jag.
Reserv
Brunörten växer juh rakt upp ca. 3 dm. och har lilaaktiga blommor unsure.gif huh.gif Och inte är den revande heller unsure.gif Det är nog nåt annat du fått i gräsmattan, har du ingen bild?
Kattgräs
Det här är brunört (Prunella vulgaris), den blir inte så hög i gräsmattor men växer gärna där: Brunört från Den virtuella floran. De brunört jag sett som blommar nu i gräsmattor är t.ex. bara 7-8 cm höga.

Tyvärr vet jag inte hur du ska bli av med det, mer än att vattna och gödsla. Den verkar klara av att växa på lite magrare, torrare mark, bättre än gräset.
krukan
Brunört är en ängsört, dvs den gynnas av torr, mager mark och att gräset slås eller betas. Att klippa gräset noga är alltså bra för brunörten. Vad du ska göra för att bli av med den vet jag inte riktigt. Det låter ju inte så kul att den är vass, men fin är den ju när den blommar.
Madeleine1
Jag har dragit upp så mycket som möjligt av min Brunört och får mindre och mindre av den för varje år. (Terapiarbete smile.gif) Det dyker fortfarande upp små bestånd här och där, men inte så mycket som jag haft tidigare.

Mina "revor" blir säkert upp emot 3 dm om jag missar att riva upp dem, men det som sticker upp i gräsmattan är inte mer än ett par cm. Gräsklipparhöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon